Az elővárosi vasútvonalak egyre fontosabb szerepet játszanak a főváros közlekedésében: a pandémiát megelőző időben naponta félmillióan használták bejárásra az elővárosi járatokat. Nem közismert az adat, hogy
a MÁV teljes éves utasforgalmának a 76 százaléka Budapestre és az elővárosaira koncentrálódik.
Az elmúlt 15 évben 47 százalékkal nőtt a nemzeti vasútvállalat utasszáma. Napi szinten ez 3064 vonatot jelent, amiből Budapest részesedése 1397 volt.

Fotó: Kurucz Árpád
A Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonal a magyar vasúttársaság 40a számú 25 kV-os, 50 Hz-el villamosított kétvágányú fővonala, amely egyben a Budapest–Pécs útvonal elővárosi része. A pályán jelentős a teher- és az utasforgalom, az utóbbi elsősorban az ingázókat szolgálja ki a főváros felé. A 40a Pest megyei szakaszát újítja fel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). A szervezet közlése szerint
a Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti részt 15,7 kilométeren építik át, a fejlesztés részeként közel 13 kilométeren teljesen új nyomvonalon építenek óránként 160 kilométeres sebességre alkalmas, kétvágányú pályát.
A beruházás nagyvasúti villamosítási kivitelezési munkái a közelmúltban készültek el. A megépült felsővezeték-hálózatot holnap reggel nyolc órakor helyezik feszültség alá. Ekkortól a villamos felsővezetéki áramköröket, az állomásokon lévő vezetékeket és az úgynevezett nyíltvonali kapcsolóberendezéseket is áram alá helyezik. A 25 ezer voltos feszültséggel ellátott berendezések két méteren belüli megközelítése életveszélyes, szigorúan tilos.
Ezt követően a szakemberek méréseket és vizsgálatokat végeznek a felsővezetéken. A mérés eredményei alapján határozzák majd meg az üzemszerű működés, azaz a végleges feszültség alá helyezés pontos, várhatóan nyári időpontját. A beruházás keretében megvalósul a teljes vasúti pálya korszerűsítése, új elektronikus biztosítóberendezést, korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszert építenek ki.
A kivitelező jelenleg a vasúti pálya befejező munkáit végzi, a műszaki átadás-átvételi eljárás június végéig zárulhat le.
A fejlesztés hazai és uniós forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
Mosóczi László, az innovációs tárca államtitkára a beruházásról elmondta, hogy a Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti vasútvonal két évtizede az első, új nyomvonalon kiépülő pályaszakasz. Ezt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új vasúti pálya Zalalövő és Bajánsenye között. Az államtitkár ismertette, hogy ebben az évben korábban sosem látott összértékben fejeződnek be kötöttpályás fejlesztések Magyarországon.
Az év végéig mintegy hétszázmilliárd forintnyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatközlekedés. Több mint száz kilométeren újulnak meg a Budapest elővárosi vonalszakaszok, befejeződik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása, a Keleti pályaudvaron korszerű utascentrum létesül.