Idén januártól májusig a DataHouse adatai szerint 50 983 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 54 257 darabhoz képest hatszázalékos visszaesést jelent.
„Tovább stagnál a behozatal, az év eddigi hónapjaiban rendre tízezer körül helyeztek hazai forgalomba behozott használt autókat” – idézi a közlemény Halász Bertalant, a JóAutók.hu vezérigazgatóját. „Bár a gazdaság fokozatosan tér vissza a normál működéshez, a határok változatlanul csak szigorú szabályok betartásával léphetők át, ami továbbra is visszatartja a magánimportot. Emellett a honosítás szabályainak a szigorítása is gyakorol némi hatást a használtautó-import szintjére.”

Fotó: Mirkó István
Márkák tekintetében az élen az előző évekhez hasonlóan a Volkswagen (11 százalék), az Opel (10 százalék) és a Ford (9 százalék) különféle modelljeit találjuk. A Toyota (7 százalék) tavalyi ötödik helyéről egyet feljebb lépett, helyet cserélve az Audival (5 százalék). A hatodik helyre a Hyundai (5 százalék) tört fel, lejjebb szorítva a soron következő BMW-t és Mercedest. A presztízsmárkák visszaszorulása annak köszönhető, hogy az import összetétele tavalyhoz képest kissé eltolódott a kis- és alsó-középkategóriás autók irányába: e két kategóriának egy év alatt 4 százalékponttal, 43-ról 47 százalékra nőtt az együttes részesedése.
Az import visszaszorulását okozó tényezők közül kétségtelenül a koronavírus megjelenése dominál, ezért a jelenlegi értékeket célszerű nem csupán a tavalyi, hanem az egy évvel korábbi adatokkal is összehasonlítani. Két éve, 2019 első öt hónapjában az importált használt autók száma még elérte a 67 ezret, ehhez az értékhez képest jelenleg 24 százalékos a visszaesés mértéke – derül ki az elemzésből.
Az oltási programok kiteljesedésével gyorsan szorul vissza a járvány az Európai Unió országaiban, ezért várhatóan hamarosan sor kerül a határforgalmi korlátozások feloldására, ami már júliustól felfuttathatja a használtimportot.
A határnyitás mellett tovább élénkítheti a behozatalt az elmaradt igények pótlása, valamint a korábbi hónapokénál kedvezőbb euróárfolyam is.
A JóAutók.hu prognózisa szerint a második félévben a használtautó-piacon kialakult hiány pótlása miatt az import volumene ismét a havi 12 ezres szint felett alakulhat, így éves szinten 130-135 ezer használt autó importjára számíthatunk, vagyis az eddigi lemaradást a piac a második félévben képes lesz teljes mértékben behozni.