Már online zajlik a fogyasztóvédelmi eljárás

Mivel egyre több pénzt költünk az internetes áruházakban, kiemelten fontos a tudatos magatartás, amelynek része a megfelelő hatósági tájékoztatás.

Magyar Nemzet
2021. 06. 22. 11:10
A fertőtlenítő alapvető háztartási szer Forrás: Pixabay
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pandémia alatt milliók intézték ügyei­ket elektronikusan, népszerűbbé vált az internetes vásárlás, mely során a hagyományos bolti beszerzéshez képest szokatlan helyzetekkel, rejtett buktatókkal szembesülhetnek a vásárlók.

A világhálón egyre több szolgáltatás érhető el, és a felmérések szerint több árucsoportban és vásárlóhelyen tartósan megmaradhat a magas eladási forgalom, amit az akciók továbbra is ösztönöznek. Tavaly az internetes és csomagküldő áruházakból

több mint ezermilliárd forintért rendeltek termékeket a fogyasztók, ezt a lélektani határt eddig nem lépte át a hazai piac.

Az éves összbevétel a várakozások szerint idén tovább nő, amiből sejthető, hogy egyre inkább a hétköznapok része lesz az online vásárlás. Mivel egyre több pénzt költünk az internetes áruházakban, kiemelten fontos a tudatos magatartás, melynek része a megfelelő tájékozódás.

Bartalis-Fodor Ede laboratóriumi mérnök hajszárítót vizsgál 2011-ben a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési programjában. Modernizáltak Fotó: MTI Balaton József

– Ahogy egyre inkább

teret nyer az e-kereskedelem, felértékelődik a digitális fogyasztóvédelem szerepe. A kormány már 2016-ban szigorított a webshopok visszaéléseivel kapcsolatban,

azóta az internetes kereskedők az ismételt jogsértés esetén a korábbi 15–500 ezer forintig kiszabható bírság helyett kétszázezertől kétmillió forintig terjedő összeggel büntethetők – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte, hogy jelentős részben a határozott fellépésnek köszönhető, hogy a szigorítást követő utóellenőrzéseknél kiderült:

a jogsértések aránya a korábbi, több mint ötven százalékról tartósan 15-20 százalékra csökkent.

– A minisztérium továbbra is kiemelten kezeli a vásárlók fokozott védelmét az online térben. A következő fontos lépcsőfok, hogy egy hónapon belül élesedik a veszélyes termékeket forgalmazó honlapok közvetlen hatósági blokkolása – jelezte Keszthelyi Nikoletta.

A műszaki cikkeknél is szabály, hogy ellenőrzött forrásból, engedélyekkel kerüljön az internetes bolt kínálatába a termék Fotó: Bach Máté

Ismertették: a megújult hatósági szisztémában

a panasz benyújtásától kezdve a határozat meghozataláig a teljes eljárást online folytatják le,

míg az innovációs minisztérium akkreditált laboratóriumainak a munkáját is új labormenedzsment-szakrendszer segíti.

Megújult továbbá a hasznos,

közérthető tájékoztatást nyújtó Fogyasztóvédelem.kormány.hu internetes portál,

ahol a termékvizsgálatokról, aktuális ellenőrzésekről is közölnek részletes informá­ciókat, illetve az elektronikus úton történő panaszbenyújtásra is lehetőség van.

Újabb lépés

A piac­felügyeleti hatóságok a jövőben blokkolhatják a veszélyes terméket forgalmazó honlapokat, erről még tavaly döntöttek az ágazati törvény júliu­si módosításában. A piacfelügyeleti változtatás az online termékbiztonságot erősíti meg azzal, hogy az egy hónap múlva életbe lépő szabályok szerint az ellenőrzésekhez szükséges új digitális eszközöket immár élesben alkalmazhatják a hatóság szakemberei az applikációkban, webshopokban kínált termékek esetén. A piacfelügyelet több lépcsőben járhat el a veszélyes termékeket kínáló honlapok ellen, végső esetben pedig az online elérés teljes korlátozásával is védhetik a fogyasztókat.

Vannak olyan internetes értékesítő felületek, amelyek kihasználják koronavírus miatt aggódó fogyasztók érzékenységét Fotó: Havran Zoltán

Megvámolták a hiszékenységet

Indokolja a hatóságok aktív internetes jelenlétét az az újabb eset, amelyről a Gazdasági Versenyhivatal közölte: tavaly eljárást indítottak a Shopoló.hu web­­oldalt működtető szlovén céggel szemben, amelyre százmillió forintos bírságot róttak ki.

A szlovén tulajdonú, de magyar nyelvű honlappal üzemelő webshop

a koronavírustól való félelmet kihasználva valótlan ígéretekkel forgalmazta a tavalyi első járványhullámban a fertőtlenítőszerét.

A cég vírusokkal, baktériumokkal és fertőzésekkel szemben ígért megalapozatlan védelmet a reklámjaiban, amelyek hatására a járvány miatti hangulatban két hét alatt több mint tízezer fertőtlenítőszert sikerült eladniuk.

A versenyhatóság viszont kiderítette, hogy

az Antiseptic vagy más néven Antivirus nevű termékeknek sem uniós, sem magyarországi engedélyük nem volt,

így eleve jogszerűtlenül kerültek forgalomba.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.