– A budai Várban átlagosan 46 percig tartózkodnak a turisták, a cseh utazók pedig jellemzően kevésbé hagyják el a nyaralás helyszínéül választott magyarországi települést. A lengyelek szívesen utazgatnak két város között, amit azért jó látni, mert az aktuálisan megfigyelt utazási szokások alapján – maradva a példánál – értesíteni tudjuk az érintett utazási térségek szolgáltatóit, hogy érdemes lengyel nyelvű étlappal és weboldallal készülniük – mondta az új típusú, adatvezérelt ágazati irányítás gyakorlati példáiról Guller Zoltán.

A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a legutóbbi podcastjában kifejtette: nem vettük észre, hogy már behálózták mindennapjainkat az adatvezérelt döntések.
– A Waze, a Bolt, az Instagram, a Facebook, a Google, az Uber, a fapados légitársaságok appjai vagy éppen a Mol Limo a felhasználók mobiltelefonja által adott jelekkel együttműködő alkalmazások. A valós idejű adatgyűjtést hatékonyan ki lehet használni a turizmusban is. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központból nyert vendégforgalmi adatok elemzéséből például pontosan meg tudjuk mondani, mi várható a piacon – mondta Guller Zoltán, aki szerint
a legfontosabb eszköz lehet előre látni a jövő utazási tendenciáit, főként, hogy most a magyar turizmus másfél-két hónapos előnyben van
más európai országok újraindulásához képest.

Fotó: Kurucz Árpád
– Az ágazati irányítás által képviselt fejlesztési irányok és narratívák, az adatgyűjtés módszertana nagyban segítheti a tervezhető és fenntartható jövőkép kialakítását a turizmusban.
A rendszer működése minden iparági szervezetnek üzleti előnyt jelenthet
– fogalmazott lapunknak a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója.
Rasztovits Dávid rámutatott: az adatvezérelt működés és a adatalapon célzott promóciós kampányok
a belföldi vállalkozások, illetve a teljes szektor előrelépését
nemcsak régiós szinten, hanem világviszonylatban is garantálhatják.
Mint mondta, az egyes generációkra jellemző fogyasztói szokások az utóbbi években már alapjaiban megváltoztak, amit a pandémia felgyorsított, de megmutatta a fejlesztendő területeket is.
– Erre hatékonyan reagál a turisztikai ügynökség által bevezetett digitális megoldások ökoszisztémája, amely nemcsak
megfelelő válasz a koronavírus okozta kihívásokra, hanem a hosszú távú iparági fejlődés nélkülözhetetlen kulcsa is
– közölte Rasztovits Dávid.
Szavai szerint ennek köszönhetően például valamennyi utazóréteg igényeinek pontosan megfelelő élménykínálat alakítható ki az országban, miközben ezek marketingje már nélkülözheti azokat az elemeket, amelyek kevésbé hatékonyan segítik az ágazat járvány utáni rehabilitációját.