A turizmusfejlesztéseknek az a missziójuk, hogy megismertessék, elmeséljék a magyarok történetét, és hosszú távon biztosítsák az ország gyarapodását – ez a felülvizsgált Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia 2030 fő irányelve, amelynek megújított változatát a most közzétett Turizmus 2.0 elnevezésű dokumentum foglalja össze.
A 2020–2021 során összeállított új változat
tízéves távlatban ad iránytűt a turizmusról való további gondolkodáshoz a teljes ágazatnak.
A stratégia átdolgozását az elmúlt három év iparági jelentős változásai és a koronavírus-járvány okozta globális piaci törés hatásai indokolták, amelyek eredményeként az alapelképzelésekben tucatnyi módosítási pontot azonosítottak, amelyeket az újabb szemléletmódokkal összefoglalva ismertet a Turizmus 2.0, felsorolva a versenyképességét növelő lehetőségeket is.
Trendkövető paradigmák
– A turizmus eszközeivel nemzetstratégiai célokat is támogató fejlesztési irányok időtávja – csakúgy, mint a céljai – változatlanok, vagyis a stratégia 2030-ig fogalmazza meg a szükséges feladatokat annak érdekében, hogy
addigra a szektor GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 16 százalékra növekedjen
– hangsúlyozta a Magyar Turisztikai Ügynökség, amely a meghatározó szakmai szervezetekkel, a történelmi egyházak képviselőivel, továbbá szakértőkkel, befektetőkkel közösen dolgozta át a korszakalkotó alapdokumentumot.

2017 októberében az iparág történetében a kormány először fogalmazta meg célzottan, hogy több mint tízéves távlatban milyen keretrendszerben várhatók fejlesztések, ezáltal miként alakulhat itthon a jövő az állam és a piac közös gondolkodása nyomán. Lényegében az elmúlt években
sokat emlegetett paradigmaváltást képviseli a terület, amely országszerte zsinórmértékül szolgál.
A Turizmus 2.0 ugyanakkor nem egy szűk döntéshozói körnek készült, hanem az ágazat valamennyi érintettjét orientálja a jövőbeni lehetőségek irányába, akiknek magas színvonalú és kitartó mindennapi munkája révén lehetnek elérhetők a célok.
TÉRSÉGBŐL TERMÉK
A teljes turizmusfejlesztési stratégia immár hat fejezetből áll, ennek egyik része tárgyalja az újításokat és az úgynevezett ernyőstratégiát, amelyhez igazodnak az egyes alterületek intézkedési tervei is.
Eszerint külön fejezetben szerepelnek a vendéglátás, az egészségturizmus, az üzleti utazások és a vallásturizmus kidolgozott stratégiái, egy másik részben pedig a marketing- és értékesítési irányokat, kommunikációs eszközöket mutatják be a megújulás előtt álló külföldi képviseleti rendszer működési modelljével együtt.