Egyre ritkább az eladók és vevők találkozása az automatizált rendszerű, önkiszolgáló áruházakban, az internetes felületeken pedig a fogyasztók eleve saját maguk, eladó vagy pénztáros közreműködése nélkül bonyolítják a tranzakciókat.
A kereskedelem lehetőségei a technológiai fejlesztésekkel és a fogyasztói szokások átalakulásával mostanra túlnőttek a klasszikusan megszokott bolti kiszolgálás keretein, ami időnként visszás helyzetet teremt a munkaerőpiacon, így a cégek működésében is.
Ezért a jogalkotók felülvizsgálták az érvényes képesítési kötelezettségeket, és jó néhány feladatnál lazítottak a több évtizedes, elavult kereteken. A kereskedők szerint ez korszakváltó intézkedés, amelynek köszönhetően
szeptembertől rugalmasabb lehet a munkaszervezés az üzletekben.

– A szabályozott szakmák körének felülvizsgálata – amit a piaci szereplők és az érdekképviseletek bevonásával végeztünk – a gazdaság egészét érinti, így a kiskereskedelemben is változásokat hoz. Mégpedig
kedvező változásokat, ugyanis számos bolti munkakör betöltését egyszerűsíti a jogszabály módosítása
– közölte a Magyar Nemzettel Cseresnyés Péter.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára kifejtette: az eddigi rendszer a rugalmasságot igénylő munkaerőpiac és a korszerű kereskedelem struktúrájával már nem egyeztethető össze, nincsenek érvek a fenntartása mellett.
– Természetesen a szabályozott szakmák deregulációja nem jelenti azt, hogy a kereskedőknek a jövőben ne kellene megfelelniük az egyéb ágazati, például a fogyasztóvédelmi vagy az élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos előírásoknak – húzta alá Cseresnyés Péter. Szavai szerint általánosságban elmondható, hogy
a módosítás megkönnyíti majd a munkavállalók elhelyezkedését a boltokban, és segíti a vállalkozásokat
abban, hogy gyorsabban reagáljanak a piaci viszonyokra. – Tehát egyszerre szolgálja a társadalom és a gazdaság javát – fogalmazott.

Fotó: Havran Zoltán
– A hangsúly azon van, hogy egyre kevésbé jellemző a személyes kiszolgálás. Viszont a munkavállalók célirányos képzése az értékesített termékkörökben továbbra is érdekükben áll a kereskedőknek, csak saját hatáskörben döntenek majd arról, hogy a hatékonyság érdekében milyen jellegű oktatásra vagy éppen speciális gyártói tájékoztatásra van szükség.
A vásárlóknak nem kell attól tartaniuk, hogy az enyhítéssel csökkenni fog a kiszolgálás színvonala.