Tudjuk, ha a németek úgy istenigazából elhatároznak valamit, azt fegyelmezetten, pisszenés nélkül végig csinálják. Akkor is, ha a cél nem más, mint fejjel menni a falnak. Ha pedig valaki tiltakozik, olyan össztüzet zúdítanak rá, hogy örökre elmegy a kedve a beszólogatástól.
Így járt most Gerhard Schröder korábbi kancellár is, aki szót mert emelni a currywurst – csípős sült kolbász – érdekében. A VW vezérkara ugyanis úgy döntött, eltünteti a vállalati menza étlapjáról a nevezetes fogást, hogy azt vegetáriánus ételekkel helyettesítse.
Gerhard Schröder haragos levelet írt. – Ha még mindig a VW felügyelőbizottságában lennék, akkor ilyesmi nem történhetett volna meg. A vegetáriánus táplálkozás jó, én magam is élek vele. De hogy a menzán ne lehessen sült kolbászt kapni? A currywurst hasábburgonyával a szakmunkások fő tápláléka! – fakadt ki az exkancellár. Szerinte a VW autóit hajthatja akár benzin, dízelolaj vagy elektromos áram, de az autógyárat csak egy: a currywurst.
Tegyük hozzá, Gerhard Schröder nem akárki. Politikai működését lehet bírálni, de miután távozott a kancellári székből, a Gazprom vezető tisztségviselője lett, és ebben a minőségében mindent megtett, hogy tető alá hozza a német–orosz tengeralatti gázvezetékek megépítését. Igyekezete ezekben a hetekben hozza meg gyümölcsét, miután az Egyesült Államok bejelentette, hogy nem támaszt akadályokat az Északi Áramlat 2. beruházás befejezése előtt.
A jövő nemzedékek talán hálásak lesznek neki ezért, de a most élők szemében nincs sok becsülete Schrödernek. A VW vezetői úgy nyugtatgatták, mint a szenilis nagypapát szokás. – Kedves Gerhard, ne aggódj: a Volkswagen Currywurst megmarad. Még akkor is, ha csak vegetáriánus variációként.
Jürgen Stackmann azonban, a VW egyik vezető tisztviselője, komolyan megharagudott. – A Volkswagen igyekszik feltalálni magát, úttörőként nyomja a német autóipart jövőorientált irányba – írta. Eközben van, aki a currywurst után sír? Elképesztő… Maga a vezérigazgató is fontosnak tartotta megszólalni a kolbász-kérdésben. – Kevesebb hús, több zöldség, jobb alapanyagok – hatalmas előrelépés – így Herbert Diess.
Ideje rávilágítani, miért lett botránykő a németek nemzeti eledeléből. A VW a nagy zöldátalakuláson dolgozik. El kell feledtetni a dízelbotrányt, a kipufogógáz összetételét meghamisító szoftverek tömeges alkalmazását. Ezért most Wolfsburg az elektromos meghajtásra való áttérés élharcosa lett.
Ha a Golf-utód iD3 kipufogógáz helyett ibolya illatot bocsát ki magából, illendő, hogy a VW gyári munkások is ibolyaillatúak legyenek. Nincs többé tehát csípős sült kolbász sült krumplival és sörrel.
A döntésnek komoly gazdasági következményei lesznek. Nem köztudott, de a VW nemcsak autót, de kolbászt is nagy tételben állít elő. 2019-ben 6,2 millió gépkocsit gyártott a cégcsoport, ezzel szemben 6,8 millió kolbászt készített a gyárkapukon belül. Ezt a mennyiséget jóízűen el is fogyasztották, megöntözve több mint 550 tonna currys ketchuppal. Most két telephelyen bezárják a húsüzemeket.
Kíváncsian várjuk, hogy a müncheni Oktoberfesten mikor tiltják be a virslit és a sört?