Az olasz–amerikai FIAT Chrysler és a francia PSA összeolvadásának az volt a célja, hogy létrehozzanak egy olyan vállalatot, amely képes versenyezni a világpiacon a legnagyobbakkal, rendkívül gyorsan változó technológiai környezetben. Ugyanakkor
mindmáig nem sikerült betörniük Kínába a Citroën, DS, FIAT, Jeep és Peugeot járművek jelenlegi kínálatával, márpedig egyetlen autógyártó sem teheti meg, hogy ne jelenjen meg hangsúlyosan azon a piacon
– hangsúlyozta többször is Carlos Tavares vezérigazgató.
Az innovatív üzleti modellt ígérő Stellantis az év vége előtt jelenti be azt a stratégiát, amely alapján Kínában folytathatja üzleti tevékenységét – tette közzé a DetroitNews.com.
A Stellantis titkos favoritja a hagyományos német mérnöki kultúrát képviselő Opel lehet. Azzal, hogy a legendás Manta kifejlesztőjét mint előkelő elektromos autómárkát hozza Kínába,
a Stellantis célja a német autógyártók jó hírnevének kiaknázása, valamint a korábbi fiatos és peugeot-s piacra lépési kísérletek kudarcának a feledtetése.
Ahelyett, hogy megpróbálnák feltámasztani vagy újra felépíteni a mediterrán márkákat, az Opel új lapot nyit, új német márkanévvel – mondta Michael Dunne, a hongkongi székhelyű ZoZo Go LLC tanácsadó cég vezérigazgatója. Az Opelt a General Motors 2017-ben adta el a PSA-csoportnak, amely rövid idő alatt nyereségessé tette, de egyben felére esett a piaci részesedése. Az Opel újra megtalálhatja a helyét és szerepét, ha a Stellantis 14 márkájának villamosításában vezető szerepet tölthet be, és 2028-ra teljesen elektromos kínálatot nyújt Európában. Az Opel márka ígérete az, hogy demokratizálják az innovációt, csúcstechnológiát ígérnek elfogadható áron. Az új Opel fiataloknak szól, akik zöldek és globálisan gondolkodnak.
A cég nem közölte, hogy mikor és milyen modellekkel vezeti be az Opelt Kínába.
Jövőre Kína feloldja azt az előírást, hogy a külföldi autógyártóknak vegyesvállalatot kell létrehozniuk kínai partnerekkel ahhoz, hogy működhessenek az országban.
Korábban a Stellantis-tag FCA 50-50 százalékos részarányban partnerséget kötött a kínai GAC-csoporttal. A PSA-t a Dongfeng Motorral kötötték össze. Ezek azonban nem igazán sikeres vállalkozások. Az év első felében a Stellantis mindössze 72 ezer járművet adott el Kínában az LMC Automotive adatai szerint. Az autógyártó piaci részesedése 0,5 százalékra csökkent az előző évi 0,6 százalékról. Eközben az Opel német vetélytársai között a piacvezető Volkswagen AG 1,85 millió járművet szállított ki az első fél évben. A BMW AG csaknem 468 ezer, a Mercedes-Benz pedig mintegy 442 ezer járművet adott el.
Ezt a lendületet igyekszik a Stellantis elkapni az Opel révén. – Németországnak jó a híre Kínában a mérnöki képességek és gyártási minőség miatt – mondta Sam Abuelsamid, a Guidehouse Inc. piackutató cég e-mobilitás elemzője. Az Opel márkának jó kisugárzása van, mert német, annak ellenére, hogy a fogyasztók nem biztos, hogy ismerik – mondta Dunne.
Kulcsfontosságú lesz a piaci pozíció megtalálása. Az Opel a kisebb autóiról ismert, míg Kínában az SUV-k az eladásoknak csaknem felét képviselik – mondta Ferdinand Dudenhöffer, a németországi Duisburg–Esseni Egyetem Autóipari Kutatóközpontjának a professzora. Nem is igazán olcsó, és nem prémium márka. Dudenhöffer szerint a németek között kicsit gyenge. De
valójában nem is német, inkább francia, mert járművei a Peugeot-val és a Citroënnel közös műszaki alapokon nyugszanak.
Tovább ronthatja az Opel belépését a kínai autópiacra, hogy Michael Lohscheller vezérigazgató éppen most távozik a vietnami Vingroup autóipari részlegéhez. Helyét Uwe Hochgeschurtz, a Renault SA németországi, osztrák és svájci vezérigazgatója veszi át szeptember 1-jétől az Opel élén.
Borítókép: Opel-M&A/PSA/Christian Hartmann