időjárás 4°C 2021. October 18.
logo
Hetvenöt év után új nemzeti légitársaság működik mától Olaszországban

Arrivederci, Alitalia!

Jámbor Gyula
2021.10.14. 16:44 2021.10.15. 01:14
Arrivederci, Alitalia!

Elbúcsúzik a 75 éves Alitalia, az utolsó járat éjfél előtt landol a római repülőtéren. A búcsú azonban talán nem végleges: a márkanév eladó, és akár az új olasz nemzeti légitársaság, az ITA is megvásárolhatja azt.

Véget ér egy fejezet az olasz és az európai repülés történetében: az Alitalia utolsó járata Szardínia szigetéről indulva az olasz főváros Róma–Fiumicino repülőterén landol ma este 11 óra után – tette közzé az Aero.de. Az Alitaliát 75 évvel ezelőtt, 1946. szeptember 16-án hozták létre, de csak 

1963-ban vált ismertté világszerte, amikor a Vatikán hivatalos légitársasága lett,

ekkor kezdte meg VI. Pál pápa 15 éves hivatali idejét. Csaknem hatvan év alatt az Alitalia négy pápát 171 különböző országba szállított el. Pál kilenc nemzetközi utat tett meg az Alitaliával, Szent II. János Pál összesen 104-et, XVI. Benedek pápa 24-et. Ferenc pápa 34. útját a budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus jelentette.

Ferenc pápa kiszáll az Alitalia gépéből. Új szállítót kell választania Fotó: AFP/Ayman Henna)

Az Alitaliát az olaszok egykor freccia alata, azaz szárnyas nyíl néven tisztelték. A repülőgép farkán egy A betűt formázó logó látható, amely egy repülőgép szárnyához is hasonló, és az olasz zászló színeit viseli. A légitársaság a pizzán és az Alfa Romeón kívül talán Olaszország egyik legismertebb szimbóluma volt a tengerentúlon. Amikor az olasz családok hazatértek egy távoli kirándulásról, és felléptek az Alitalia fedélzetére, a stewardess mosolygós buongiornóval köszöntötte őket, és gőzölgő spagettit szolgáltak fel paradicsomszósszal. Az Alitalia büszke volt az olasz stílusra és az ételekre. Az 1950-es évektől a légiutas-kísérőket elegáns uniformisba öltöztették, amelyet olyan neves divattervezők alkottak, mint Giorgio Armani.

Az új állami légitársaság, az Italia Trasporto Aereo (ITA) holnap kezdi meg működését. 

Az Alitalia utódjának tekintik, de az Európai Bizottság utasításai szerint nem örökölhette meg az Alitalia teljes gépparkját, személyzetét és repülési jogait. Az olasz nemzeti légitársaság 2002 óta nem volt képes nyereséget termelni, a cég talpra állítására tett kísérletek kudarcot vallottak. 2017-ben végleg csődbe ment, az olasz állam vette át az irányítást, és azóta mintegy 900 millió euró támogatást nyújtott – ami a brüsszeli versenyfelügyelet szempontjából jogellenes. 

Az új vállalat, az ITA a mintegy tízezerből csak 2800 alkalmazottat és a több mint százból csak 52 gépet vehetett át. 

Az Alitalia története azonban különös módon mégis folytatódhat: a tulajdonos olasz állam ugyanis 290 millió euróért eladja az Alitalia brand, a jól ismert név használati jogait. A vevő december 31-ig kapja meg a márkajogokat. A leginkább érdekelt maga az ITA, az olasz állam új nemzeti légitársasága. Ha megveszi a névhasználati jogot, az Alitalia újra az európai légi közlekedés része lesz.

Szakértők szerint az ITA-nak igencsak szüksége lenne a bejáratott márkanévre az olasz repülési piacon, amelyet az utóbbi években a diszkont-légitársaságok, különösen a Ryanair és a Wizz Air többé-kevésbé elfoglaltak. Árulkodó, hogy az ITA olyan márkaarculattal rendelkező honlapon árulja a jegyeit, amelyen a színek és a betűtípusok kísértetiesen emlékeztetnek a csődbe ment nemzeti légitársaságéra.

Szakértők szerint az ITA-nak minden pénzt megérne az Alitalia logója, csak éppen az a helyzet, hogy mégsem képes minden pénzt megadni érte. Induló tőkéje 700 millió euró, írta a Corriere della Sera, és 290 millió elköltése a légitársaság költségvetésének jelentős részét emésztené fel. Az új nemzeti légitársaság, az ITA azt tervezi, hogy járatokat indít New Yorkba, Bostonba, Miamiba, Tokióba és számos európai városba Róma és Milánó repülőtereiről. A légitársaság 2025-ig 105 gépre növelné flottáját.

Borítókép: Freccia alata, azaz szárnyas nyíl. Lehet, hogy már a közeljövőben viszontláthatjuk az ikonikus logót. Fotó: Europress/AFP