Felelősséget éreznek az áruházláncok az élelmiszer-pazarlás megelőzése és csökkentése iránt, és hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a kereskedelmi forgalomban el nem adott, de még biztonságosan fogyasztható élelmiszert időben megmentsék, adományozzák, vagy más módon hasznosítsák. Ezek érdekében jelentős ráfordításokkal egy nemzetközi szinten is példamutató, gördülékeny rendszert alakítottak ki – hívta fel a Magyar Nemzet figyelmét az Országos Kereskedelmi Szövetség.
A multinacionális szereplőket tömörítő munkaadói szervezet kiemelte, hogy a tagvállalkozásai – az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny Market, a Metro, a Spar és a Tesco – elkötelezettek a fenntarthatóságot segítő folytatás mellett, és új terveik vannak a jövőre nézve, míg karácsony közeledtével különös figyelmet fordítanak az adományozásra.
Bár Magyarországon 2016 és 2019 között négy százalékkal csökkent az egy főre eső éves élelmiszer-hulladék mennyisége, az jelenleg még mindig hozzávetőlegesen fejenként 65 kilogrammot tesz ki.
Az élelmiszer-hulladékok több mint fele a háztartásokban keletkezik, míg egy része a feldolgozóiparban, illetve a vendéglátásban, közétkeztetésben, továbbá az elsődleges termelői ágazatban jön létre
– eközben a kereskedelemben összesen öt százalékra rúg a feleslegessé váló alapanyag.
Az OKSZ jelezte: a megmentett élelmiszerek kezelésében, gyűjtésében szoros és hatékony együttműködések alakultak ki, a rászorulókhoz a Karitatív Tanács több tagja, illetve több száz helyi és nemzetközi karitatív szervezet közreműködésével jutnak el az adományok.
A magyarországi piacon ismert kereskedelmi cégek
éves szinten mintegy tízezer tonna adománnyal – egyebek mellett zöldség-gyümölccsel, pékáruval –, közel 24 millió adag étellel segítik a családokat.
Emellett közvetlen pénzadományként mintegy 300 millió forintot juttattak el a rászorultaknak.
Továbbá az emberi fogyasztásra már nem alkalmas élelmiszereket állatmenhelyekhez, állatkertekhez, vadásztársaságokhoz juttatják el, míg a már nem adományozható élelmiszer-hulladékot komposztálással, biogázüzemben is hasznosítják – sorolta a szövetség, hozzátéve: tagjaik körében ez több mint háromezer-ötszáz tonna élelmiszerrel ér fel évente.
Borítókép: Friss tőkehús a pultban egy fővárosi lánc üzletében. (Fotó: Havran Zoltán)