A legfrissebb prognózisok szerint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt személyautók idővel visszaszorulnak, helyettük a hibridek és a tisztán elektromosok veszik majd át a főszerepet. A elektromos autó boomot azonban több tényező akadályozza – derül ki a K&H friss felméréséből. A villanyautók látványos eredményeket értek el az uniós piacon: az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint 2021 harmadik negyedévében a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán már 9,8 százalékos volt, szemben a három évvel korábbi alig több mint kétszázalékos aránnyal. Ez tekintélyes részesedés, ám a darabszámokat nézve látszik, hogy még bőven van hely a növekedésre. A szóban forgó időszakban 569 ezer villanyautó kelt el az uniós piacokon, míg benzines és dízeles társaikból több mint 4,6 millió.
Magyarországon a tavalyi harmadik negyedévben 1099 teljesen elektromos új személyautót adtak el a kereskedők, a hagyományosokból közel 16 ezret.
A K&H felmérésében a 30–59 éves magyar lakosság jelentős része azonban több fontos tényezőt nevesített, amelyek akadályozzák az elektromos autók tempósabb térnyerését. A legnagyobb probléma az ár: a válaszadók 78 százaléka szerint túl drágák a villanyautók. Igaz, tavaly óta javult valamennyit a helyzet, akkor még a válaszadók 85 százaléka mondta ugyanezt. A válaszadók
– hetven százalékának az a véleménye, hogy az e-autóknak alacsony a hatótávolsága;
– 63 százalékuk úgy véli, nincs elég áramkút, ahol tölteni lehetne a villanyautókat;
– 62 százalékuknak pedig drága a villanyautók javíttatása, szervizelése.
A megkérdezettek 53 százaléka szerint túl lassan lehet csak feltölteni az elektromos autókat, míg 49 százalékuk véleménye, hogy nincs megfelelő szervizháttér. Utóbbitól a nők jobban tartanak. Évről évre sokkal többen tartják az elhasznált akkumulátorokat környezetszennyezőnek: 2021 negyedik negyedévében 47 százalékos volt az arányuk, míg egy évvel korábban csak 37 százalékuk volt ezen a véleményen.
A megkérdezettek 43 százaléka úgy látja, hogy a mostani helyzetben a tisztán elektromos autónál jobb választás egy konnektorról tölthető hibrid, amelynek van saját belső égésű motorja, ezáltal nincs hatótávprobléma, és a tankolás is megoldható pár perc alatt.
Bár a válaszadóknak vannak aggályai az elektromos autózás gyors térnyerését illetően, a K&H segíti azok elterjedését – jelezte közleményében a biztosító. A társaság január 6-tól az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású autókra, így a hibridek és a tisztán elektromos meghajtású autók esetében bevezeti az úgynevezett zöld kedvezményt: engedményt nyújt a kötelező felelősségbiztosítási díjból. Ennek mértéke az elektromos autóknál egységesen húsz-, a hibrideknél tízszázalékos.
Borítókép: Elektromos autók töltődnek egy debreceni töltőállomáson (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)