A felhasználók szerint drágák és rövid hatótávúak az e-autók

Egyre népszerűbbek a tisztán elektromos autók a nemzetközi piacokon, részesedésük folyamatosan nő, ám a darabszámokat tekintve még lemaradásban vannak. A K&H felmérése alapján az elektromos autók széles körben való elterjedését a válaszadók 63–78 százaléka szerint a magas ár, a kevés feltöltőhely és a hatótáv gátolja leginkább, több mint ötven százalékuk pedig a töltés lassúságát kifogásolja.

Magyar Nemzet
2022. 02. 08. 14:14
Debrecen, 2018. december 13. Elektromos autók töltõdnek egy debreceni töltõállomáson az átadás napján, 2018. december 13-án. Az Új Fõnix Terv közlekedésfejlesztési programjának keretében tíz új elektromos töltõállomás létesült Debrecenben. MTI/Czeglédi Zsolt Fotó: Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legfrissebb prognózisok szerint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt személyautók idővel visszaszorulnak, helyettük a hibridek és a tisztán elektromosok veszik majd át a főszerepet. A elektromos autó boomot azonban több tényező akadályozza – derül ki a K&H friss felméréséből. A villanyautók látványos eredményeket értek el az uniós piacon: az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint 2021 harmadik negyedévében a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán már 9,8 százalékos volt, szemben a három évvel korábbi alig több mint kétszázalékos aránnyal. Ez tekintélyes részesedés, ám a darabszámokat nézve látszik, hogy még bőven van hely a növekedésre. A szóban forgó időszakban 569 ezer villanyautó kelt el az uniós piacokon, míg benzines és dízeles társaikból több mint 4,6 millió. 

Magyarországon a tavalyi harmadik negyedévben 1099 teljesen elektromos új személyautót adtak el a kereskedők, a hagyományosokból közel 16 ezret.

A K&H felmérésében a 30–59 éves magyar lakosság jelentős része azonban több fontos tényezőt nevesített, amelyek akadályozzák az elektromos autók tempósabb térnyerését. A legnagyobb probléma az ár: a válaszadók 78 százaléka szerint túl drágák a villanyautók. Igaz, tavaly óta javult valamennyit a helyzet, akkor még a válaszadók 85 százaléka mondta ugyanezt. A válaszadók

– hetven százalékának az a véleménye, hogy az e-autóknak alacsony a hatótávolsága;

– 63 százalékuk úgy véli, nincs elég áramkút, ahol tölteni lehetne a villanyautókat;

– 62 százalékuknak pedig drága a villanyautók javíttatása, szervizelése.

Elektromos autót töltenek a GreenTech 2021 Zöld Energia és Fenntarthatóság Szakkiállításon Zalaegerszegen, a ZalaZone Járműipari Tesztpályán. Fotó: Varga György

A megkérdezettek 53 százaléka szerint túl lassan lehet csak feltölteni az elektromos autókat, míg 49 százalékuk véleménye, hogy nincs megfelelő szervizháttér. Utóbbitól a nők jobban tartanak. Évről évre sokkal többen tartják az elhasznált akkumulátorokat környezetszennyezőnek: 2021 negyedik negyedévében 47 százalékos volt az arányuk, míg egy évvel korábban csak 37 százalékuk volt ezen a véleményen.

A megkérdezettek 43 százaléka úgy látja, hogy a mostani helyzetben a tisztán elektromos autónál jobb választás egy konnektorról tölthető hibrid, amelynek van saját belső égésű motorja, ezáltal nincs hatótávprobléma, és a tankolás is megoldható pár perc alatt.

Bár a válaszadóknak vannak aggályai az elektromos autózás gyors térnyerését illetően, a K&H segíti azok elterjedését – jelezte közleményében a biztosító. A társaság január 6-tól az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású autókra, így a hibridek és a tisztán elektromos meghajtású autók esetében bevezeti az úgynevezett zöld kedvezményt: engedményt nyújt a kötelező felelősségbiztosítási díjból. Ennek mértéke az elektromos autóknál egységesen húsz-, a hibrideknél tízszázalékos.

Borítókép: Elektromos autók töltődnek egy debreceni töltőállomáson (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.