Földön az Aeroflot gépei?

Felfüggesztették több mint hétszáz, Oroszországban használt repülőgép alkalmassági bizonyítványát, ugyanis a szankciók nem teszik lehetővé az alkatrész-utánpótlás megszervezését. Számos lízingcég eközben attól tart, hogy orosz földön rekednek a tulajdonukban lévő repülőgépek.

2022. 03. 16. 5:50
Uljanovszk, 2021. szeptember 22. 2021. szeptember 22-én közreadott kép egy An-26-os repülőgépről az orosz Távol-Keleten fekvő Uljanovszk repülőterén 2011. április 23-án. 2021. szeptember 22-én eltűnt a radarernyőkről egy An-26-os repülőgép, fedélzetén hatfőnyi személyzettel. A TASZSZ hírügynökség informátora szerint a habarovszki reptér pályáit és földi rendszereit ellenőrző gép a természetvédelmi területen hegyoldalnak ütközhetett, pilótahiba vagy az időjárási körülmények miatt. MTI/AP/Marina Lystseva Fotó: Marina Lystseva Forrás: MTI/AP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ideiglenesen felfüggesztette az országban regisztrált összes orosz repülőgép légialkalmassági bizonyítványát (CoA) a Bermuda Polgári Repülési Hatóság (BCAA) – tette közzé a SimpleFlying.com. David Burt miniszterelnök és pénzügyminiszter megerősítette, hogy 

összesen 740 repülőgép szerepel a bermudai lajstromban, amelyek főleg ír lízingcégek tulajdonában vannak.

Az orosz jogrendszerrel kapcsolatos bizonytalanságok miatt sok lízingbe adó használta a bermudai regisztrációt Oroszország helyett.

Újabb Airbus készül Toulouse-ban. A gyártó számos gépe lehet érintett az Aeroflot és a lízingcégek közti vitában Fotó:  AFP/Adrien Nowak

A BCAA a közleményében azt közölte, hogy a légiközlekedési ágazatot sújtó nemzetközi szankciók jelentős hatással voltak a bermudai nyilvántartásban szereplő, Oroszországban üzemeltetett repülőgépek biztonsági állapotára. A Bermuda Polgári Repülési Hatóság ezután már nem képes megítélni ezeknek a repülőgépeknek a légi alkalmasságát.

Az orosz kormány jelenleg azon fáradozik, hogy minden külföldi tulajdonban lévő repülőgépet újra regisztráljon az országban, elkerülve a CoA további korlátozásait. Oroszország az elmúlt két hétben 180 repülőgépet regisztrált, köztük az Aeroflot legújabb, Airbus A350-es repülőgépeit. Valerij Kudinov, a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség légialkalmassági osztályának vezetője megjegyezte, hogy február végén még csak hetven repülőgép volt az orosz nyilvántartásban. A lépés a Boeing, az Airbus és Kína repülőgépei és felszerelései exportjának tilalmát követi, mert így 

Oroszország nem jut hozzá a repülőgépek repülési alkalmasságát biztosító alkatrészekhez. Kudinov a TASZSZ-nak nyilatkozva azt mondta, hogy Oroszország alkatrészek reexportálásával kívánja megoldani a helyzetet, esetleg Törökországon vagy Indián keresztül.

Az orosz légitársaságok eközben kihasználták a légtérkorlátozásokat, és tízmilliárd dollár értékű lízingelt repülőgépeket menekítettek haza. A Bloomberg jelentése szerint az orosz kormány azzal támogatta a lépést, hogy a fuvarozóknak nem tanácsolta a nemzetközi járatok indítását, és az összes repülőgépet visszarendelte Oroszországba. A bérbeadóknak március 28-ig kell visszaszerezniük a repülőgépeiket, azonban az Oroszországban rekedteket nem tudják visszaszerezni. Eddig mindössze 24 repülőgépet vehettek vissza, mindegyiket Oroszországon kívüli repülőterekről. A Reuters szerint több Aeroflot-légijármű is elkerülte a lefoglalást, köztük egy Airbus A321neo a kairói repülőtéren. Steve Giordano, a Dover, egy repülőgépek lízingelésével foglalkozó cég ügyvezető igazgatója kifejtette, a bérbeadók fő félelme az, hogy a repülőgépek örökre eltűnnek.

Egy független elemző, Alex Macheras az aggodalmát fejezte ki, miszerint az orosz légitársaságok egyszerűen nem veszik fel a telefont, és sok bérbeadó arra készül, hogy teljesen leírja a gépet. Kudinov azonban azt mondta a TASZSZ-nak, hogy a flotta egy részét visszaszolgáltatják majd, ám a légitársaságok maguk döntik el, melyik repülőgép megy és melyik marad.

Borítókép: An–26-os repülőgép az orosz Távol-Keleten fekvő Uljanovszk repülőterén  (Fotó: MTI/AP/Marina Lystseva)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.