Hazánk időben kezdte meg a közlekedés eletrifikációját, és egységes stratégia mentén,
a kerékpároktól a személyautókon át az autóbuszokig segíti az új technológiák elterjedését és gyártását is – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a HUMDA fenntartható közlekedési konferenciáján.
Az EU klímacéljai között van a közúti közlekedés klímasemlegességének elérése is 2050-re. Az, hogy az akkumulátoros villanyautók előállítása és használata valóban segít-e a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, még vitatott, az azonban tény, hogy a kibocsátásmentes járművek hozzásegítenek a tisztább levegőhöz, a csendesebb közlekedéshez, és végső soron az élhetőbb nagyvárosok létrejöttéhez.
Előadásában a miniszter kitért arra, hogy a globális autóipar kiemelten kezeli a technológiai fejlesztések között az akkumulátorral hajtott járművek kérdését - bár
Palkovics László szerint más lehetőségeket, így a szintetikus üzemanyagok előállítását, illetve a hidrogénfelhasználást is vizsgálni érdemes.
Mindenesetre az üdvözlendő, hogy a Magyarországon lévő négy jelentős autógyártó a közeljövőben a hagyományos mellett az elektromos hajtást is hasznosítja majd.
A kormány a maga komplexitásában igyekszik segíteni a közlekedés zöldítését. Jelentős akkumulátorgyártó-kapacitások jöttek létre hazánkban. A miniszter felidézte, hogy 2022-től a nagyobb településeken már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni, továbbá támogatják az elektromos hajtású kerékpárok beszerzését is. A Zöldbuszprogramról szólva a miniszter elmondta, azt a célt tűzték ki, hogy
tíz éven belül kicserélik a teljes magyar buszállományt, és ezt a programot hozzákapcsolták a hazai iparfejlesztéshez.
Emlékeztetett, hogy ma hazánkban négy autóbuszgyártó működik, és ezek mind a hagyományos belsőégésű, mind az elektromos hajtású technológiát képviselő járműveket képesek kellő számban előállítani. A tervek szerint hamarosan megjelenik a 25 ezer fő alatti települések számára is egy 350 darabra szóló buszcsere-támogatási lehetőség – mondta Palkovics László.
Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy ötvenmilliárd forint kerettel mintegy 350 zöldbusz beszerzésére, töltők létesítésére írnak ki pályázatot az európai uniós helyreállítási alapból a 25 ezer lakosnál nagyobb települések részére.
Borítókép: A Volánbusz elektromos flottája, amelyet a Zöldbuszprogramban finanszíroztak (Fotó: MTI/Sós Lajos)