A német Lufthansa húszszázalékos részesedést kíván szerezni az állami tulajdonban lévő olasz ITA Airways légitársaságban, az Alitalia utódjában, miközben konzorciumi partnere, az MSC svájci–olasz hajóstársaság hatvanszázalékos részesedésre pályázik – közölte a Reuters hírügynökség híre alapján a Saltwire.com. Kezdetben az olasz állam megtartaná a fennmaradó húszszázalékos részesedését.
A Lufthansa–MSC páros hétfőn este tette meg ajánlatát az ITA többségi tulajdonrészének megszerzésére.
Az MSC (Mediterranean Shipping Group) várja a következő lépéseket – mondta a cég szóvivője, de nem volt hajlandó további kommentárt fűzni a fejleményekhez. Az olasz pénzügyminisztérium az ajánlattételi határidő lejárta után ugyancsak nem válaszolt az eladási folyamattal kapcsolatos kérdésekre.
Az MSC és a Lufthansa ajánlata versenytársat kapott: az Air France–KLM-mel és a Delta Air Linesszel együttműködő Certares amerikai pénzügyi befektető is szeretné megvásárolni az olasz nemzeti légitársaság többségi részét. Az Air France–KLM nem kívánta kommentálni a Reuters értesülését. Ugyanakkor a francia légi csoport a napokban 2,26 milliárd eurós részvényeladást kezdeményezett, hogy megerősítse mérlegét és visszafizesse a francia állami támogatások egy részét, és így teljesíteni tudja az Európai Unió feltételeit a légitársaságok konszolidációja tekintetében. Olasz sajtóértesülések szerint az Alitalia utódjának értéke körülbelül egy-kétmilliárd euró lehet.
A következő hetekben várható döntés arról, hogy a két pályázói csoport közül melyiket hívják meg kizárólagos tárgyalások folytatására. Olaszország az eladást június végére le kívánja zárni.
Korábban a Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr elmondta az Aviation24.be kérdésére, hogy Olaszország a Lufthansa legfontosabb piaca Európában, és globálisan a második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után. Az olasz célpontok felé irányuló vásárlóerő kiszámítható és jelentős, ezen kívül Németország és Lombardia régió közötti árucsere megegyezik Németország és Japán közötti kereskedelem nagyságával. A vezérigazgató szerint
egy új dél-európai csomópont jól egészítené ki a Lufthansa erős északi hálózatát.
Ha a Lufthansa átveszi az ITA tulajdonjogát, Spohr szerint a légitársaság nem veszíti el olasz identitását. A Lufthansa-csoport ma is számos, önálló arculatú társaságból áll, mint a Swiss, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines, az Eurowings vagy az Italian Air Dolomiti.
Az ITA tavaly októberben kezdte meg tevékenységét, miután leváltotta a 75 éve működő olasz Alitalia nemzeti légitársaságot. Utóbbi évtizedeken át veszteséget termelt, és a sikertelen mentési, újraszervezési kísérletek után végül csődbe ment.
Borítókép: Az ITA új, égszínkék színezését viselő repülőgép (Fotó: AFP)