Januártól áprilisig 45 973 import használt személyautó került forgalomba Magyarországon, ami a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 40 727 darabhoz képest 12,9 százalékos növekedést jelent – mutat rá a DataHouse adatai szerint a JóAutók.hu szerdai közleménye.
Bár április során az előző hónaphoz képest 17 százalékkal visszaesett a behozott gépjárművek mennyisége, ez nem utal trendfordulóra, inkább
az egyre jobban elhúzódni látszó ukrajnai háború, a felpörgő infláció és a tartósan magas szinten beragadó euróárfolyam átmenetileg szélesebb körben óvatossá tette a potenciális vásárlókat.
– A tervezett autóvásárlások előbb-utóbb realizálódni fognak, és az újautó-piac kínálati problémái miatt az igények nagyobb részét továbbra is a használtimport fogja kielégíteni – fogalmazott Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
Mint mondta, az alkatrész- és segédanyaghiány változatlanul nehéz helyzetet teremt a gyártóknak, így a márkaszalonokban megrendelt új autókra sok esetben továbbra is legalább fél évet kell várni. Ráadásul, a gyártási költségek jelentős növekedése mellett az árakat tovább növeli a tartósan 370 forint felett ragadt euróárfolyam, miközben
a forgalmazók egyre kevésbé vállalnak árgaranciát a fél-egy év múlva beérkező új autókra.
– Nem meglepő, hogy április végéig a 37 780-as darabszámmal idén csaknem 12 százalékkal adtak el kevesebb új autót, mint tavaly ilyenkor – állapította meg a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a várakozásaik szerint a használtautó-behozatal mértéke tartósan visszakerül a 11 ezres szint fölé, éves szinten pedig a tavalyi 132 ezret meghaladó importált személyautó-állományra lehet számítani.
Borítókép: A gyártási nehézségek miatt nő a használt autók iránti igény (Fotó: Marjai János)