– Elnézést a zavarásért, egy fénykép erejéig le lehet ülni arra a kiállított kanapéra? – kérdeztem a Műcsarnok biztonsági őrét, aki a terem sarkából egykedvűen szemlélte a látogatókat. – Nem – hangzott drákói válasza. – Akkor sem, ha ők tervezték és készítették? – mutattam két interjúalanyomra. – Kizárt dolog. Akkor sem – mondta az őr, ami után feladtam és visszaballagtam Hevesi Annabellához, az IO Line and Round Stúdió egyik tulajdonosához és vezető tervezőjéhez, valamint Jónás Csabához, a Kárpitos Partner Group Bt. tulajdonosához.

Fotó: Bach Máté
A tervezőnő és a kárpitosmester közös alkotását, a Dedas moduláris ülőbútorcsalád egyik legszínesebb darabját a Műcsarnok Közös Tér – II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon 2022 című kiállításán lehet megcsodálni. A két szakember a Magyar Divat- és Designügynökség (MDDÜ) 2021-es Design LAB nevű pályázatán indult és nyert ezekkel az ülőbútorokkal, ahol állami segítséggel találhatnak egymásra a tervezők és a kivitelezők elképzelései. A nyertes pályázók mindemellett komoly szakmai és anyagi segítséget is kaptak terveik megvalósításához.
Körök és négyzetek
Az IO és a Kárpitos Group koprodukciójában elkészült ülőbútorok a kör és a lekerekített négyszögek játékos elrendezése miatt vonzzák a szemet. A bútorcsaládot elsősorban közönségforgalmi terek berendezési elemének szánták, így bármely hosszúságban elkészülhetnek, szétszedhetőek, könnyen javíthatóak, ezzel is kitolva a termék életciklusát. A tervezés során a világon egyedülálló kárpitot alkalmaztak, amely elég rugalmas a varrásmentes borításhoz.
A bútor mögött meghúzódó inspirációról Hevesi Annabellát, a tárgy designerét, okleveles formatervező művészt faggattam. A tervezőnőt Lantos Ferenc zománcművészete ihlette, Lantos a 60-as és 70-es években zománcművészeti alkotótáborokat vezetett és szervezett Bonyhádon. A művész egyik fontos témája volt a kör és a négyzet viszonyrendszere. – A két alakzatot a nő és a férfi leképezéseként is értelmezte. Ezeket a formákat fragmentálta és rakta össze ismét különböző formációkban – fejtette ki Hevesi, aki kiemelte: a megalkotott ülőbútoron a négyzet nőiesebbé vált, aminek nemcsak az az oka, hogy egy bútornak vizuálisan is puhának kell lennie, hanem mert a kortárs designra is ez a tendencia jellemző. A tervezőnő az iPhone-t hozta fel hétköznapi példaként mint gyakran használt tárgyat, és amelynek szintén lekerekített a formája.