A francia tömegközlekedést is elérte az energiaválság

Több nagyvárosban is komoly fejtörést okoz a tömegközlekedést üzemeltetőknek az energiaárak ugrásszerű emelkedése. Egyes helyeken járatritkítással, máshol pedig a menetjegyek árának megemelésével próbálják csökkenteni a megnövekedett kiadások okozta veszteséget.

V4NA
2022. 09. 24. 7:20
FRANCE-HEALTH-TRANSPORT Fotó: PHILIPPE LOPEZ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az energiaválság és az árak ugrásszerű emelkedése nem kíméli a francia tömegközlekedési vállalatokat sem, több nagyvárosban is komoly fejtörést okoz az üzemeltetőknek, hogyan kompenzálják a többletkiadások okozta veszteséget. Míg a Strasbourgi Egyetem úgy próbál spórolni a fűtéssel, hogy a téli időszakban két héttel meghosszabbítják a szünetet, addig ez nem opció a tömegközlekedésnél, hiszen a járatok folyamatosságát biztosítani kell.

A toulouse-i tömegközlekedési vállalat, a Tisséo Collectivités elnöke, Jean-Michel Lattes a sajtó kérdésére válaszolva elárulta, hogy 2022-ben hatmillió euró volt a vállalat villanyszámlája, és mivel a szerződésük a szolgáltatóval az év végén lejár, a feltételek újratárgyalására van szükség. Azt is elmondta, hogy

nagyon nehéz helyzettel kell majd megbirkózniuk, mivel előzetes becslések alapján a vállalat rezsiköltségei jövőre akár a 24 millió eurót is elérhetik, vagyis a négyszeresére emelkednek a kifizetendő költségek.

A cég vezetője két lehetséges forgatókönyvet vázolt fel a veszteség csökkentésére. Az első a jegyárak megemelése, de ez a jelenlegi inflációs helyzetben rendkívül népszerűtlen döntés lenne, ezért

inkább a járatritkításban gondolkodnak, mivel jelenleg kétpercenként közlekednek a tömegközlekedési járatok.

A nyugat-franciaországi nagyváros, Bordeaux szintén hasonló gondokkal küzd, a Keolis nevű tömegközlekedési vállalat vezetőjének elmondása szerint a gáz ára háromszorosára, az áramé pedig öt-hatszorosára nőtt, ezért

a többletköltségek 2023-ban elérhetik akár a huszonötmillió eurót is.

A cég alelnöke, Béatrice de Francois kiemelte, hogy a városban már három éve nem volt áremelés, ezért a tömegközlekedési vállalat vezetése ebben látja a megoldást a kármentésre. A cég legfeljebb kétszázalékos áremelést tervez, az alelnök ugyanakkor hozzátette, hogy egyelőre semmiről nem döntöttek.

A Párizs környéki Ile-de-France régióban működő tömegközlekedési vállalatok az áfa csökkentésében látják a megoldást. A régió elnöke, Valérie Pécresse nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a jelenlegi 10-ről 5,5-re csökkentsék az áfát a tömegközlekedés esetében. Ez az az intézkedés, amelyet az ország összes közlekedési hálózatát összefogó szövetség, a Közlekedésért Felelős Hatósági Csoport is szeretne elérni. A szervezet az ügyben a kormányhoz kíván fordulni, amint megkapta a visszajelzést az összes tagjától.

Borítókép: A bordeaux-i vállalatnál áremelésre készülnek (Fotó: 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.