Míg néhány évtizeddel ezelőtt még csak a hollywoodi filmekben találkozhattunk rémisztő álarcok mögé bújt gyerekekkel és töklámpásokkal díszített házakkal, mára hazánkban is egyre jobban elterjedt szokássá válik ilyen módon is megünnepelni a mindenszentek előestéjét – olvasható a sajátos tradícióról szóló összeállítás a Vg.hu-n.
A halloween szerves része a gyermekek csokigyűjtő akciója, az úgynevezett trick or treat (csokit vagy csalunk), amely nálunk is meghonosodni látszik. Számos családban, közösségben, szomszédságban szerveznek halloweeni programot, a tökfaragás mellett pedig egyre többen csokigyűjtést is tartanak.
Bár a hazai édességgyártók még mindig elsősorban a karácsonyra és a húsvétra fókuszálnak, a kínálatukba évről évre egyre több, speciálisan erre az ünnepre készülő cukorka és csokoládé is bekerül. – Magyarországon – elsősorban a mikulások népszerűségének köszönhetően – a szezonális édességek piacán még mindig a karácsonyi időszak a legerősebb. Úgy látjuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a más ünnephez kapcsolódó, például halloweentermékekre is,
vevőink is egyre nyitottabbak az ilyen típusú csokoládékra – tudtuk meg a Nestlé Hungáriától.
A hazánkban működő áruházláncok tapasztalatai alátámasztják, hogy az amerikai példát átvéve a magyar vásárlók is egyre többet hajlandók áldozni a különböző halloweentematikájú termékekre. – Az ünnep népszerűségéből fakadóan októberben megnő a kereslet.
A hagyományos édességek mellett ilyenkor felkerül a polcokra a habcukorból készült vámpírfogsor, a töltött gumicukor és tejcsokoládé szem, a nyelvszínező cukorka, a tarantula alakú gumicukor vagy a cukorkákkal töltött műanyag tökfej és az édességgel töltött koponya is – közölte lapunkkal a Lidl.
Az Aldiba is egyre többen térnek be a halloweeni édességekért.
Extrém formákból pedig itt sincs hiány. A diszkontlánc szerint a hűvösebb idő beköszöntével minden évben megnő az édesség iránti kereslet, éppen ezért nehéz megítélni, hogy a vásárlók kifejezetten a halloweenhez köthetően mennyit fordítanak édességre. – A forgalom növekedéséből ítélve azonban egyértelműen látszik, hogy a halloweeni időszakban a vásárlók évről évre egyre többet költenek – mutatott rá az áruház.
Az Auchanban is jelentős forgalombővülést várnak október végéhez közeledve,
a hagyományos sírdíszek és mécsesek mellett azonban egyre jobban fogynak a halloweenhez kapcsolódó áruk. – Az elmúlt években a vásárlói igény háromszorosára, négyszeresére nőtt ebben a szegmensben – mutatott rá az áruházlánc. A csokoládék és a cukorkák mellett a különböző dekorációs termékek is kelendőek ilyenkor.
Míg hazánkban egyelőre gyerekcipőben jár a mindenszentek előestéjéhez kötődő csokigyűjtés, a tengerentúlon igazi halloweenőrület tombol ilyenkor. Amellett, hogy a házakat horrorfilmeket megszégyenítő dekorációval látják el a családok, a gyerekek csokigyűjtő akciójából is egyre nagyobb felhajtást csinálnak. A jelmezbe öltözött csínytevőket mérhetetlen mennyiségű édességgel árasztják el a szülők, a rokonság és a szomszédok. A tonnaszám vásárolt csokoládék és cukorkák egy része azonban sajnos a szemetesben köt ki, a gyerekek ugyanis nem mindent szeretnek, amit a felnőttek megvásárolnak ilyenkor. Egy amerikai felmérés szerint halloween után körülbelül négyszázmillió dollár értékű édesség landol a kukákban.
Bár hazai vonatkozásban egyelőre nincsenek erre vonatkozó információk, az élelmiszer-pazarlás itthon is jól ismert jelenség. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal friss kutatása szerint egy átlagos magyar állampolgár évi 65 kilogrammnyi élelmiszer-hulladékot „termel”, amelynek jelentős része egy kis odafigyeléssel elkerülhető lenne.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Europress/AFP//Hans Lucas)