Ahhoz, hogy még többen szokjanak át és kedveljék meg a vasúttal vagy a busszal való utazást a mindennapos autózás helyett, nemcsak utasbarát, de az autósok számára is vonzó menetrendi év vette kezdetét december 11-től – közölte a Magyar Nemzettel a MÁV–Volán-csoport. Az újdonságok legvonzóbb elemei a főváros agglomerációját – különösen az észak-pesti térség vonzáskörzetét – érintik, de
a forgalmasabb elővárosi és távolsági vonalakon az üzemidők is kitolódtak, vagyis késő este is haza lehet jutni,
emellett a hétvégi vonatközlekedés is sűrűbbé vált.
Mennyit lehet spórolni közösségi közlekedéssel autózás helyett?
A MÁV–Volán-csoport most azt is kiszámolta, hogy
az ingázás nagyjából háromszor annyiba kerül azoknak, akik autóval járnak dolgozni, szemben a közösségi közlekedést választókkal. Még akkor is legalább feleannyiból ki lehet jönni, ha városi helyi bérletet kell váltani a vasúti vagy a buszbérlet mellé.
Az autózást pedig a rendszeres fenntartási költségek vagy parkolási ráfordítások is drágábbá teszik.
A társaság számításait 30 napos teljes árú vonat- és buszbérletre végezte, gépkocsinál pedig egy főre vonatkoztatva 20 munkanappal számolt, és kizárólag az üzemanyagköltséget vette figyelembe. A személyautóknál az átlagfogyasztást nyolc literrel, az átlagos üzemanyagköltséget pedig 670 forinttal vették figyelembe.
Mindezek alapján ekkora különbségek adódnak a költségekben:
- A Vác és a Nyugati pályaudvar közötti 34 kilométerre a dolgozói bérlet 24 600 forintba kerül. Autóval a havi költés eléri a 73 ezer forintot.
- Budapest és Székesfehérvár között 67 kilométer a távolság, ezen a viszonylaton 49 800 forint a bérlet. Autóval ingázva 143 648 forintot kellene üzemanyagra költeni.
- Még inkább zsebbe kell nyúlniuk a Budapest és Szolnok közötti utat naponta autóval megtevőknek. Míg a vonatbérlet 71 200 forintba, az autózás 214 400 forintba kerül.
- A Budapest és Győr közötti távolság 140 kilométer, egy retúr vonatjegy 6050 forint. Ebből kilenc liter üzemanyag tankolható, amivel nem járható meg a Budapest—Győr út oda-vissza autóval. Ehhez 22,4 liter üzemanyag szükséges, ami 15 ezer forint.
- A Budapest és Debrecen közötti út 220 kilométer, a retúr vonatjegy 9210 forint. Ebből 13,6 liter üzemanyag vásárolható. Egy debreceni autós oda-vissza útjához azonban 35,2 liter üzemanyag szükséges, ami 23 584 forint.
Busszal is jobban megéri
Általánosságban elmondható, hogy a buszbérletek ára harmadannyiba kerül, mint a napi autós ingázás üzemanyagköltsége.
- Aszódról Budapestre egy teljes árú dolgozói bérlet (40 km) 28 500 forintba kerül. 28 500 forintból 42,5 liter üzemanyagot lehet tankolni, ez egy adott autó fogyasztásától függően körülbelül 530 kilométerre elég. Míg a bérlettel egy hónapig korlátlanul lehet utazni, addig autóval ezt az összeget nagyjából hét nap alatt „elingázzák” a fővárosba utazók.
- Budapest és Százhalombatta közötti távra 21 400 forintot kell kifizetni a buszbérletért. Ugyanezt a 30 kilométeres távot 64 320 forintos üzemanyagköltséggel lehet megtenni a havi ingázások során.
Évek óta változatlan tarifák
A vasúti és autóbuszos helyközi közlekedés
alaptarifái 2012 óta változatlanok.
Egyes regionális vonalakon az országos árakhoz képest 25 százalékos kedvezménnyel lehet utazni 2014 óta. Az elmúlt években pedig számos távolsági viszonylatán a gyorsvonati pótjegyet is kivezette a vasúttársaság. Az automatákból és az online (Elvira, MÁV-app) megváltott jegyek árát pedig öt-, illetve tízszázalékos engedmény teszi még kedvezőbbé.
Borítókép: KISS elővárosi vasút (Fotó: MÁV–Volán-csoport)