Indul a húsvéti kiskereskedelmi őrület, ám egyelőre a Világgazdaság által körbejárt üzletekben (Auchan-Tesco Budaörs, Aldi–Lidl Tétény, Spar Allee) még nagyon nem szabadult el a pokol, a kínálat és az akciók halványan emlékeztetnek csak az öt évvel ezelőttire (bár ebben koncepció is felfedezhető).
Még a 2008-as világgazdasági válság sem vetette vissza annyira az üzletek árukihelyezési aktivitását, mint a mostani időszak. – Messze van még a húsvét – válaszolta az Aldi munkatársa egy vásárlónak, aki a szegényes sonkaválasztékot kifogásolta. Egész pontosan két hétvége maradt az ünnepig, ebből vélhetően a második lesz az igazán erős, meg a fizetések átutalását követő nagypéntek előtti zöld csütörtök, illetve szombat (húsvét előtti pénteken, továbbá húsvét vasárnap és hétfőn zárva tartanak az üzletek). Ekkorra időzítik a boltok a nagy akciókat, az azonban borítékolható, hogy a húsvéti sonka nem lesz olcsóbb.
Mennyibe kerül a húsvéti sonka?
Az elmúlt öt évben a gyártók és a szakmai szervezetek nagyon erős kampányba kezdtek az olcsó, gyenge minőségű sonkák ellen, így egyre kisebb szerepet kaptak a kiskereskedelmi üzletek kínálatában. Helyükbe sokféle, magasabb minőségű és drágább termék került. A körképünkből kirajzolódott, hogy a jelenlegi igényekhez mért átlagos árszint kilónként 2800–3200 forint kötött mozog. Találtunk persze az Auchanban Pápai terméket 2390-ért, a Tescóban füstölt főtt Kaisert ugyanennyiért, a Lidlben kötözöttet 2199-ért, de a tarja, a combsonka, már mind drágább volt.
A füstölt termékek szinte mindenhol 3000 forint felett kezdődtek, a prémiumkategória pedig 4000. (A piacokon, hentesnél minden kategóriában minimum 500 forinttal magasabb árakkal találkozni kilónként.) A prémiumtermékek azonban csalókák, hiszen ott nincs darabolás, egy-egy malac vagy disznó sonkáját egészben kínálják, így a végösszeg mérettől, súlytól (izomszövettől) függően 20-24 ezer forintig is elmehet – ami az árszint képzetet is nagyon megdobja.
Ebben a kategóriában tavalyhoz képest duplázódás látszik egyes terméknél, de az is lehet, hogy azért, mert a hiper- és szupermarketekben a prémiumkategória viszonylag újnak számít, nem nagyon volt olyan gyártó, aki a hipermarketek elvárásainak megfelelő csomagolási formában, a termelőihez hasonló minőségű terméket gyártott volna, ezekhez csak két-három éve lehet hozzájutni, kizárólag húsvétkor. Így a korábbi egy-két évben vélhetően bevezető árakat alkalmaztak a prémiumszegmensben a gyártók, amit most egy kicsit elengedtek. Van persze a csemege pultban is sonka, a szokásos füstölt csülök, ennek 10 dekánként 199 és 299 forint között mozog a boltokban az ára – bár ez nem összehasonlítható termék, tekintettel arra, hogy a diszkontok nem működtetnek hagyományos csemegepultot és nincs pontos minőségi meghatározásuk.