A rendszeresen más és más fogyasztási cikkeket próbának alávető Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) – nemzetközi együttműködésben – most néhány szilárd sampont tesztelt, hogy kiderüljön, valóban igazak-e ezek az állítások. Mint közölték, ez alkalommal a teszt eredményeit ingyenesen elérhetővé tették az érdeklődők számára. Az egyesület által összeállított értékelő elemzésben összesen 11 szilárd samponról találhatunk részletes információkat. A márkák a következők: Yves Rocher, Lamazuna, L’Occitane, Nature Box, Love Beauty and Planet, Lush, Garnier, Foamie, Klorane, N.A.E. és Corine de Farme.
Az anyagból eltávolították a vizet

A szilárd samponok környezetbarát alternatívái a folyékony samponoknak. Összetételük hasonló a folyékony samponhoz, amelyből azonban a vizet eltávolították. Különböző tenzidekből (olyan vegyi anyagok, amelyeknél a molekula két, térben elkülönülő részből áll: az egyik része vízben oldódik, a molekula másik része olajban), olajokból, parfümökből és színezékekből állnak. Ugyanúgy habzanak, mint folyékony rokonaik.
Használatukkal ugyanakkor a fogyasztónak nem kell megvásárolnia a rengeteg műanyag csomagolóanyagot, hiszen ezeket papírba csomagolják. Utazáshoz is praktikus, egészen biztos, hogy nem ömlik ki véletlenül a bőröndben a ruháinkra.
Fontos, hogy a szilárd sampont ne keverjük össze a samponszappannal vagy hajszappannal. Ez utóbbiak – ahogy a szappanok általában – lúgos kémhatásúak. A fejbőr alapvetően enyhén savas kémhatású, ezért a szappanos hajmosás után ecetes vagy citromsavas öblítést ajánlott végezni a fejbőr savas kémhatásának visszaállítására. A szilárd samponok esetében erre nincs szükség.
A hajápolás a legfontosabb
A tesztelés során legnagyobb súllyal a hajápolási szempontokat vették figyelembe a tudatos vásárlók kutatói. A munkát 22 önkéntes végezte három héten keresztül. Ők véleményezték, hogy a termék mennyire esik kézre, habzik-e, mennyire gyorsan fogy, könnyen öblíthető-e, a fogyasztók kellőképpen tisztának érzik-e hajmosást követően a hajukat, fejbőrüket, illetve tapasztaltak-e bármilyen bőrreakciót a hajmosás során vagy után. Végül összességében arról is nyilatkoztak, hogy tapasztalataik alapján megvennék-e a sampont.
Ami még lényeges, és az összpontszámba nagyobb súllyal számított be, hogy mennyire kiadósak a tesztelt szilárd samponok – hívja fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Hiszen arról is szólnak a termékekhez kapcsolódó marketingüzenetek, hogy gazdaságosabb megoldás ilyet használni. Továbbá még a környezetre gyakorolt hatást és a kozmetikumok és kozmetikai csomagolások címkézésre vonatkozó előírásoknak való megfelelést is vizsgálták. Ám ezeket csak kisebb súllyal, 10-10 százalékban számították bele a végső értékelésbe.