Brassó fölött az ég: éjszakára bezár

Hosszas várakozást követően megnyílt a Brassó-Vidombák nemzetközi repülőtér, ám a mindennapok egyelőre zavaros folytatást sejtetnek. Az egyetlen, menetrend szerinti járatokat működtetni szándékozó légitársaság, a Dan Air egyenesen átverésről beszél.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 06. 18. 6:00
repülőgép, repülés, repülőtér, légiközlekedés Fotó: Czeglédi Zsolt Forrás: MTI
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június 15-én reggel leszállt a Tarom állami légitársaság különjárata – a pilótaállásban Catalin Prunariuval, Dumitru-Dorin Prunariu űrhajós fiával – Brassó megyei és háromszéki, illetve bukaresti hivatalosságokkal a fedélzeten, és ezzel Brassóban hivatalosan is megnyílt az 1989-es rendszerváltoztatás óta épült egyetlen romániai reptér. Az ünnepi külsőségek, az első gépnek dukáló vízágyúzás befejeztével azonban máris botrány dagasztja a légikikötő eddig sem eseménytelen történetét. A piacon új szereplőnek számító, az egyetlen, menetrend szerinti járatok üzemeltetését tervező román Dan Air légitársaság tulajdonosa előbb a Román Légiforgalom-irányító Szolgálatnak (Romatsa) ment neki, majd a légikikötő menedzsmentjének is, szabotázsról, illetve átverésről beszélve. 

A légikikötő látványterve
Forrás: Brasov Airport

 

A vádaskodás alapjául a reptér 7 és 19 óra közötti nyitvatartásáról szóló rendelkezés szolgál, aminek következtében a Dan Air egyelőre több brassói járatát is kénytelen összevonni a bukarestiekkel. 

 

A cég a Romatsára hárítja a felelősséget, amelynek vezérigazgatója, Adrian Cojocna szerint viszont a reptér vezetősége döntött a nyitvatartási rendről. „A mi szerepünk az utasok biztonságának szavatolása. Az első járatot sikeresen irányították az aradi toronyból. A brassói reptér nyitvatartási rendjét annak vezetősége szabta meg. Tervezzük a program meghosszabbítását, de személyzethiánnyal küszködünk a repülésirányítók terén” – mondta Cojocna.

Az órarend szűkítését indokló hivatkozás eredeténél az áll, hogy a dél-erdélyi nagyváros melletti Vidombákon (románul Ghimbav, német neve Weidenbach) tervezett reptér létesítése sokáig azon akadt fenn, hogy a Romatsa nem rendelkezett megfelelő anyagi alapokkal az irányítótorony megépítésére. Többkörös tárgyalás után fogadták el, hogy a virtuális légiirányítás módszerét alkalmazzák, végül az a döntés született, hogy a Brassótól 450 kilométerre nyugatra, a magyar–román határ közvetlen közelében fekvő aradi reptéren dolgozók lássák el ezt a feladatot. Az ottani virtuális irányítótorony munkatársai azonban csak 19 óráig dolgoznak, így azt követően reggelig „bezárul” Brassó fölött az ég. A megfelelő számú szakember kiképzéséig egyesek szerint megoldást jelentene, hogy a napi több száz járatot menedzselő bukaresti Henri Coanda nemzetközi reptér forgalomirányítói vegyék át a késő esti és éjszakai órák feladatait. A másik kérdés, hogy az eredetileg 2021-es nyitást hirdető reptér terveibe miért nem fért bele elegendő szakember időben való felkészítése.

A dolog nehezen bizonyítható, de a háttérben sokáig politikai-gazdasági ellenlobbi is dolgozott, az Erdély földrajzi közepén létesített új reptér ugyanis alapos átrajzolással „fenyegeti” Románia gazdasági térképét, ugyanakkor Székelyföld fejlődésére is várhatóan erőteljes felhajtó hatást gyakorol majd. 

 

A nagyjából 130 millió eurós beruházásból megépült légikikötőnél az első évben 150 ezer utassal számolnak, de a kapacitás és az utasterminál is bővíthető.

 

A jelen állás szerint a Dan Air késő esti Nürnberg–Brassó járata Bukarestben landolna, onnan kellene busszal átszállítani az utasokat a Cenk alatti városba – vagyis olyan, mintha meg sem nyílt volna a légikikötő. A pénteki müncheni gép el sem tudott indulni, a járatösszevonás miatt ugyanis változott az érkezési óra, a németországi NATO-gyakorlat miatt pedig törölni kellett a járatot. A gép indulását végül szombatra napolták el. 

A légitársaság alapítója, az olasz állampolgárságú Matt Ian David mindenesetre egyelőre nem hagyja magát eltántorítani, a Dan Air járatai maradnak a brassói reptéren. „A Dan Airnek köszönhetően – és a román hatóságok bármiféle támogatása nélkül – a történelem be fogja bizonyítani, hogy a brassói reptér működőképes, és már az első naptól menetrend szerinti járatokat indít és fogad” – fogalmazott közleményében Matt Ian David.

Egyelőre azonban nagy kavarodásra lehet számítani a járatok körül. A légitársaság ügyvédei mindenesetre előzetes panaszt nyújtottak be a Romatsa ellen, amelyre – lévén szó sürgősségi eljárásról – a légiforgalom-irányító szolgálatnak sürgősen válaszolnia kell, azt követően pedig elindulhat a per, amellyel a Dan Air szeretné elérni, hogy meghosszabbítsák az aradi virtuális torony nyitásrendjét. Ezzel szemben a szolgálat azt hangoztatja, hogy a reptér illetékeseivel márciusban megkötött megállapodás a jelzett 12 órás nyitvatartást irányozza elő, illetve hogy hozzájuk azóta sem érkezett módosítást igénylő hivatalos kérés.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.