Változatlanul lejtmenetben a romániai vasúti szállítás

Hat társaság osztozik a romániai vasúti személyszállítás piacán, az állami tulajdonban lévő CFR Călători és öt magáncég. Közülük kizárólag az állami vasúttársaság veszteséges, a többiek nyereségesen működnek. Ki érti ezt?

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 08. 20. 6:20
Románia, vasút, vasúti személyszállítás Fotó: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állami szubvenciókkal életben tartott CFR Călători dominálja a romániai vasúti személyszállítás piacát, tavalyi árbevétele 2,43 milliárd lej (491 millió euró) volt. Ez mintegy 15 százalékkal haladja meg a járvány előtti értéket, holott időközben ennél jóval nagyobb mértékben drágította jegyeit a vállalat. A tavalyi év sorrendben immár a hatodik deficites esztendő volt, 2022-ben 176,3 millió lejt (35,6 millió euró) tett ki a cég vesztesége, az adósságállománya pedig 899 millió lejt. 

Az állami vasúttársaságnál ugyanakkor közel kilencszer annyian dolgoznak, mint a teljes konkurenciánál, de csak négyszer akkora bevételt termelnek.

A vasúti személyszállítással foglalkozó öt romániai magáncég közül a Regio Călători a legnagyobb, a társaság tavaly 218,6 millió lejes árbevételt produkált, és 4,63 millió lej profitot termelt. A brassói székhelyű cég csaknem két tucat vonalon működtet járatokat, elsősorban Erdélyben és Moldvában, közöttük a Háromszéket átszelő, történelmi hagyományokkal is büszkélkedő Brassó–Bereck járatot. A Ziarul Financiar című gazdasági lap által közzétett adatok szerint a 2022-es bevételek alapján két kolozsvári vállalat következik, a Transferoviar Călători és az Interregional Călători, amelyek ugyancsak Erdélyben igazán aktívak. Előbbinek tavaly 179,1 millió lej értékű bevétele volt, utóbbi 102,6 millió lejes inkasszót könyvelhetett el. Mindkét cég nyereséggel zárta az elmúlt évet, előbbi 2,35 millió, utóbbi 1,94 millió lejes profitot könyvelhetett el. A craiovai Softrans és a bukaresti Astra Trans Carpatica valamivel kisebb léptékűek, de azért nyereségesek: 990 ezer lej versus 1,23 millió lej. 

Az öt magáncég együttes árbevétele tavaly 558 millió lej volt, ami a teljes piac 23 százalékának felel meg. 

Az utasszám azonban jóval nagyobb piaci részesedést mutat, miután a CFR Călători jegyei drágábbak. A magántársaságok magasabb hatékonysággal működnek, az öt cég összsen 1406 alkalmazottja az elmúlt évben fejenként 396,8 ezer lejt termelt. A tavaly 11157 embert foglalkoztató CFR Călători dolgozói átlagban csak 217,8 ezer lejt produkáltak. 

Tavaly átlagban napi 1478 személyszállító szerelvény és 351 tehervonat közlekedett a romániai pályákon. A személyszállító vonatok átlagos sebessége 44,68 kilométer per óra volt, a tehervonatoké 15,49 kilométer per óra. A szerelvények minden 100 megtett kilométeren átlagosan 3,48 percet késtek – a japán vonatok esetében ez a mutató tavaly 12 másodperc volt. A gyalázatos mutatók egyik oka a vasúti pályák rossz műszaki állapota. A használatban lévő közel 18 ezer vasúti híd 27 százaléka meghaladta a tervezett élettartamát, a biztonságos közlekedés érdekében sürgős felújításra szorulnának. 

A romániai vasútvonalak 73 százalékának lejárt a tervezett élettartama, az idei költségvetésben vasúti pályafelújításra előirányzott forrásokból viszont csak 33 kilométernyi pályát lehet korszerűsíteni, azaz a lejárt élettartamú vágányok alig több mint három ezrelékét. 

A vasúti infrastruktúra elhanyagoltsága oda vezetett, hogy ma alacsonyabb átlagsebességgel közlekednek a vonatok, mint száz évvel ezelőtt, amikor a személyszállításban óránként 50-60 kilométeres átlagot értek el a szerelvények.

Borítókép: A román CFR vasúti személyszállító céget állami szubvenciókkal tartják életben (Fotó: 123RF)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.