Már két és fél hónapja működik az árfigyelő rendszer, amely a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal szakmai együttműködésével jött létre az infláció letörése és a családok megvédése érdekében. Az online platform jelenleg 62 élelmiszer-termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak összehasonlítását, ezzel segítve a vásárlói döntéseket és ösztönözve a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban – emlékeztetett a minisztérium.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az árfigyelő hatékony eszköznek bizonyul az árak letörésében, ugyanis az indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában átlagosan 6,8 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Július eleje óta ennek több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszer-inflációt mérséklő hatása lehetett a statisztikai hivatal inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
A platform indulása óta számos élelmiszer ára húsz százalékot meghaladó (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti), valamint 15 százalék feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent. A zöldségek árának átlagos csökkenése 14, a gyümölcsöké pedig közel tíz százalék volt az elmúlt két és fél hónap alatt. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan nyolc-kilenc, a margarinok pedig több mint 11 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé és a csirkeszárny árai mérséklődtek, tíz százalék körüli mértékben, ugyanakkor a csirkecomb hat és a sertéskaraj is közel négy százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.