Akkumulátor-feldolgozót is hoz Európába a CATL, hazánk is nyertese lehet

A világelső kínai akkumulátorgyártó már beszállítókat és helyszínt keres első európai használtakku-feldolgozójához – mondta a Bloombergnek a CATL regionális igazgatója Budapesten.

2024. 11. 20. 11:08
akkumulátor

Illusztráció
Illusztráció Fotó: Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyártástól az újrahasznosításig terjedő kör bezárására készül a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., azaz a CATL. A debreceni gigantikus akkumulátorgyárát jövőre termelésbe állító társaság regionális operatív vezetője, Jason Chen a Bloombergnek Budapesten adott interjújában elmondta, hogy a CATL kezdeti stádiumban lévő tárgyalásokat folytat az európai akkumulátor-újrafeldolgozási tevékenységének létrehozásáról.

Az óriásvállalat ezzel növelné lábnyomát a régióban, ahol két gyártóbázissal is rendelkezik. Egy kisebb kapacitású, 1700 embert foglalkoztató üzem 2022-ben nyílt meg Németországban, s már ontja magából az akkumulátorokat, a másik, a debreceni pedig az első fázisban 2000-3000 alkalmazottal, és a tervek szerint 2025 második felében 40 gigawattórás éves kapacitással indul, amelyet ezt követően 100 gigawattórásra bővítenek. Ez gyakorlatilag több mint egymillió autó áramellátásához elegendő.

A legutóbbi, augusztusi összesítés szerint a globális akkumulátorpiac 37,1 százalékát uraló CATL már tárgyal a lehetséges telephelyekről az európai kormányokkal, köztük Magyarországgal is

– jelezte Jason Chen. 
„Most, hogy már itt vagyunk, reméljük, hogy a gyártástól az újrahasznosításig zárt ciklust tudunk kialakítani” – idézi a Bloombeg a regionális igazgatót. A vállalat egyúttal már lépéseket tett a potenciális helyi beszállítók felkutatására, többek között a nyersanyagok vonatkozásában is. Elmondta: néhányuktól már kaptak tesztmintákat, de a konkrét partnereket a versenyfeltételek előtérbe helyezésével választják majd ki. Helyszínt Chen nem említett. 

Más kínai szereplőkhöz hasonlóan a CATL is növekedési potenciált lát az európai elektromosautó- (EV) piacon, miután hazai piacát gyakorlatilag leuralta, kinőtte. Odahaza az idei első tíz hónap gyártási adatait összegezve a CATL 42,8 százalékkal, a BYD 26,7 százalékkal, a CALB 6,61 százalékkal, a Gotion 5,2 százalékkal, az Svolt pedig 3,2 százalékkal rendelkezik az akkumulátorpiacon – írja a Világgazdaság

Az európai beszerzés, gyártás és újrahasznosítás Chen szerint segítene a kínai cégek dominanciája által fenyegetett munkahelyekkel kapcsolatos aggodalmak eloszlatásában, mivel helyi dolgozókat foglalkoztatnának. Kifejtette, hogy a világ előrehalad, az elektromos autózás irányába, s ez a folyamat – ha néha lassul is, mint most – feltartózhatatlan.

Az újrahasznosítás lehetőségének helyi megteremtése segít a CATL-nek, mint a többi között a Tesla, a BMW és a Mercedes-Benz akkubeszállítójának abban is, hogy enyhítse az akkumulátorok gyártásával és ártalmatlanításával kapcsolatos környezetvédelmi aggályokat.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.