Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangban kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temuval szemben – írja a GVH a közleményében.
Ezzel az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) és az Európai Bizottság a fogyasztók védelme érdekében komoly lépésre szánta el magát a Temuval szemben.
Egy európai szinten összehangolt vizsgálatot követően a CPC-hálózat és az Európai Bizottság értesítette a Temut az online piactér számos olyan gyakorlatáról, amely a hálózat értékelése szerint sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A hálózat felszólította a Temut, hogy hozza összhangba ezen kérdéses gyakorlatait a releváns közösségi fogyasztóvédelmi szabályokkal.
A múlt héten a bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján hivatalos eljárást indított a kínai online piactér működtetőjével szemben. A DSA-eljárás és a CPC-hálózat közös fogyasztóvédelmi jogérvényesítési eljárása szoros együttműködésben zajlik, és kiegészítik egymást. Céljuk egy olyan biztonságos és megbízható online környezet biztosítása, amellyel az európai fogyasztók jogait maradéktalanul és határozottam megvédik.
A CPC-hálózat többféle problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon, amelyek sérthetik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.
Hamis kedvezmények: Annak a hamis benyomásnak a keltése, hogy a termékeket kedvezménnyel lehet megvásárolni, azonban mégsem érvényesíthető a beígért kedvezmény.
Pszichés nyomásgyakorlás: A fogyasztók nyomás alá helyezése a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők.
Kényszerített „játékok”: A fogyasztókat egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszerítik, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat.
Hiányzó és félrevezető információk: Hiányos és helytelen információk megjelenítése a fogyasztóknak az áruk visszaküldésére és a visszatérítésre vonatkozó törvényes jogaikról. A Temu továbbá elmulasztja előre tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy megrendelésüknek el kell érnie egy bizonyos minimális értéket, mielőtt befejezhetnék a vásárlást.
Hamis értékelések: A fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét.
Rejtett elérhetőségek: Releváns információk elhallgatása arról, hogy a fogyasztók kérdéseikkel vagy panaszaikkal, hogy tudnak könnyen kapcsolatba lépni a Temu ügyfélszolgálatával.
A CPC-hálózat emellett tájékoztatást kért a Temutól annak értékelésére, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek.
Ezek közé tartozik azon kötelezettsége, miszerint a fogyasztókat egyértelműen tájékoztatni kell arról, hogy a termék eladója kereskedő-e vagy sem; biztosítani kell, hogy a termékrangsorokat, értékeléseket és minősítéseket ne mutassák be a fogyasztók számára félrevezető módon; biztosítani kell, hogy az árcsökkentéseket bejelentik és helyesen számolják ki; és biztosítani kell, hogy a környezetvédelmi állítások pontosak és megalapozottak legyenek.
A Temunak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira, és kötelezettségvállalásokat javasoljon arra vonatkozóan, hogy miként fogja kezelni a feltárt fogyasztóvédelmi jogi problémákat. Amennyiben a Temu nem foglalkozik a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat által felvetett aggályokkal, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak a megfelelés biztosítására.
A Gazdasági Versenyhivatal 2024 márciusában az európai versenyhatóságok közül elsőként indított versenyfelügyeleti eljárást a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limited ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.
A GVH gyanúja szerint a vállalkozás az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytatott, ami alkalmas lehetett arra, hogy megtévessze a fogyasztókat; megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében; az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetők annak ellenére, hogy nem rendelkeznek CE megfelelőségi jelöléssel. A magyar nemzeti versenyhatóság vizsgálata jelenleg is folyamatban van.
A Temu is reagált. „A Temu elismeri az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok által felvetett aggályokat, és megismétli elkötelezettségünket, hogy szorosan együttműködjünk az illetékes szabályozókkal annak érdekében, hogy megoldjuk az esetleges problémákat, és biztosítsuk az EU-s jogszabályoknak való megfelelést. Bár viszonylag rövid idő alatt nagy népszerűségre tettünk szert sok fogyasztó körében, még mindig nagyon fiatal platform vagyunk — kevesebb, mint két éve vagyunk jelen az EU-ban —, és aktívan tanulunk, valamint alkalmazkodunk a helyi követelményekhez. Teljes mértékben együtt fogunk működni ebben a vizsgálatban, mert úgy gondoljuk, hogy az ilyen jellegű ellenőrzés hosszú távon a fogyasztók, a kereskedők és a platform javát szolgálja.” – írta a Temu lapunknak eljuttatott közleményében.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)