Összehangolt európai fellépés indul a Temu ellen

Hamis kedvezmények, pszichés nyomásgyakorlás, valamint hiányzó és félrevezető információk alkalmazását keresik a Temunál.

2024. 11. 09. 8:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangban kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temuval szemben – írja a GVH a közleményében.

Ezzel az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) és az Európai Bizottság a fogyasztók védelme érdekében komoly lépésre szánta el magát a Temuval szemben.

Egy európai szinten összehangolt vizsgálatot követően a CPC-hálózat és az Európai Bizottság értesítette a Temut az online piactér számos olyan gyakorlatáról, amely a hálózat értékelése szerint sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A hálózat felszólította a Temut, hogy hozza összhangba ezen kérdéses gyakorlatait a releváns közösségi fogyasztóvédelmi szabályokkal.

A múlt héten a bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján hivatalos eljárást indított a kínai online piactér működtetőjével szemben. A DSA-eljárás és a CPC-hálózat közös fogyasztóvédelmi jogérvényesítési eljárása szoros együttműködésben zajlik, és kiegészítik egymást. Céljuk egy olyan biztonságos és megbízható online környezet biztosítása, amellyel az európai fogyasztók jogait maradéktalanul és határozottam megvédik.

A CPC-hálózat többféle problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon, amelyek sérthetik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.

Hamis kedvezmények: Annak a hamis benyomásnak a keltése, hogy a termékeket kedvezménnyel lehet megvásárolni, azonban mégsem érvényesíthető a beígért kedvezmény. 

Pszichés nyomásgyakorlás: A fogyasztók nyomás alá helyezése a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők. 

Kényszerített „játékok”: A fogyasztókat egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszerítik, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat.

Hiányzó és félrevezető információk: Hiányos és helytelen információk megjelenítése a fogyasztóknak az áruk visszaküldésére és a visszatérítésre vonatkozó törvényes jogaikról. A Temu továbbá elmulasztja előre tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy megrendelésüknek el kell érnie egy bizonyos minimális értéket, mielőtt befejezhetnék a vásárlást.

Hamis értékelések: A fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét.

Rejtett elérhetőségek: Releváns információk elhallgatása arról, hogy a fogyasztók kérdéseikkel vagy panaszaikkal, hogy tudnak könnyen kapcsolatba lépni a Temu ügyfélszolgálatával.

A CPC-hálózat emellett tájékoztatást kért a Temutól annak értékelésére, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek. 

Ezek közé tartozik azon kötelezettsége, miszerint a fogyasztókat egyértelműen tájékoztatni kell arról, hogy a termék eladója kereskedő-e vagy sem; biztosítani kell, hogy a termékrangsorokat, értékeléseket és minősítéseket ne mutassák be a fogyasztók számára félrevezető módon; biztosítani kell, hogy az árcsökkentéseket bejelentik és helyesen számolják ki; és biztosítani kell, hogy a környezetvédelmi állítások pontosak és megalapozottak legyenek.

A Temunak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira, és kötelezettségvállalásokat javasoljon arra vonatkozóan, hogy miként fogja kezelni a feltárt fogyasztóvédelmi jogi problémákat. Amennyiben a Temu nem foglalkozik a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat által felvetett aggályokkal, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak a megfelelés biztosítására.

A Gazdasági Versenyhivatal 2024 márciusában az európai versenyhatóságok közül elsőként indított versenyfelügyeleti eljárást a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limited ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.

A GVH gyanúja szerint a vállalkozás az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytatott, ami alkalmas lehetett arra, hogy megtévessze a fogyasztókat; megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében; az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetők annak ellenére, hogy nem rendelkeznek CE megfelelőségi jelöléssel. A magyar nemzeti versenyhatóság vizsgálata jelenleg is folyamatban van.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.