Az utasbiztosítás megkötése előtt rengeteg szempont felmerül, mivel mindenkinek mások az egyéni preferenciái. A legfontosabbak ezek közül, hogy az utazás során tervezünk-e valamilyen sport- vagy szabadidős tevékenységet, például tengerparti nyaralásoknál vízisít, parasailingot, búvárkodást, banánozást.

Fotó: MÁV
Ezek a szempontok utasbiztosítás kötésekor
A népszerűbb, különösebb előképzettséget nem igénylő tevékenységek, mint a banánozás vagy a jetskizés sok biztosítónál alapesetben is részei a szerződésnek, viszont vannak olyan tevékenységek, amelyek bizonyos felkészültséget igényelnek – ilyen a búvárkodás –, vagy kiemelten kockázatosak – mint a bungee jumping –, és ezek csak sportkiegészítővel fedezettek.
Tekintettel arra, hogy a különböző sporttevékenységek biztosítónként eltérhetnek, célszerű a kötés előtt ellenőrizni, hogy az adott biztosító fedezetet nyújt-e az adott tevékenységre
– ajánlja Kozma Gábor, az Insura Zrt. vezérigazgatója. Mint mondja, kalkulátorukban a népszerűbb tevékenységek külön jelölhetőek, és az eredmény oldalon már csak azok a termékek jelennek meg, amelyek fedezetet nyújtanak a választott tevékenységre.
Ellenőrizzük, pontosan miben tud segíteni a biztosító
A szakember szerint fontos szempont lehet, hogy amennyiben autóval utazunk, akkor a kocsi meghibásodása esetén is tud-e segíteni a biztosító, helyszínen javítással, szervizbe szállítással, átmeneti szállással vagy továbbutazás biztosításával.
Szintén jó tudni, hogy milyen jellegű poggyász milyen összeghatárig biztosítható, illetve fontos figyelni arra is, hogy az éjszakára az autóban hagyott poggyász a legtöb biztosítónál nem biztosított lopás esetén. Gondolni kell arra is, hogy az esetleg magukkal vitt sporteszközök, felszerelések biztosítottak-e, s ha igen, milyen összeghatárig. Kevesebbeket érint ugyan, de várandós kismamáknak célszerű ellenőrizni, hogy a várandósság miatt fellépő esetleges komplikációk hányadik hétig biztosítottak.
Megkérdeztük, hogy belföldre is érdemes-e biztosítást kötni, vagy elég külföldre. Az Insura Zrt. vezérigazgatója úgy véli, belföldre is köthető utasbiztosítás, igaz, cégük nem kínál ilyet. A belföldre kötött utasbiztosítások – mint mondta – inkább a poggyászra, felszerelésekre nyújtanak védelmet, esetleg a programlemondásokra adnak fedezetet. Mivel az egészségügyi ellátás a tb-n keresztül biztosított, ezért ezekre a kockázatokra általában nem határoznak meg összegszerűséget – jelezte.
Ki mire figyeljen, ha utasbiztosítást köt?
Kozma Gábor néhány jó tanácsot is adott arra, ki mire figyeljen a biztosítás megkötésekor:
- Autósok: csak tökéletes műszaki állapotú járművel induljanak el, ettől függetlenül azért célszerű az autós asszisztencia kiegészítőt is az utasbiztosítás mellé választani, ez nem a casco. Ha az autón van casco, az nagyon jó, de az nem helyettesíti az utasbiztosítás mellé köthető asszisztenciát, hiszen bár némely casco tartalmazhat kiegészítőként asszisztenciaelemet is, de lehet, hogy csak magyaroszági területi hatállyal.
- Kisgyermekesek: mindenképpen kössenek utasbiztosítást, mert a gyerekeket érheti a legkönnyebben kisebb-nagyobb baleset. Ilyenkor jól jön, ha magyar nyelvű asszisztencia tud azonnal segíteni azzal, hogy a közelben lévő kórházakról, orvosokról felvilágosítást ad; súlyosabb esetben az ellátást is megszervezik.
- Hajózni, vitorlázni vágyók: itt érdemes különbséget tenni, hogy valaki csak sétahajókázik, vagy saját maga vitorlázik-e, netán ő irányítja a hajót. A sétahajózás nem kiemelt kockázat, viszont a vitorlázás már igen, ezért ellenőrizni kell, hogy az adott tevékenység milyen területen végezhető, például csak part mentén vagy nyílt vízen is, és kell-e sportkiegészítő a kiszemelt utasbiztosító esetében.
Velünk ez nem történhet meg
Sokan hangoztatják, hogy nincs értelme biztosítást kötni, úgysem lesz semmi gond. Milyen problémák történnek a leggyakrabban az utazások során? – kérdeztük az Insura vezérigazgatóját.
Kozma Gábor szerint a legkülönfélébb balesetek eshetnek meg a legnagyobb körültekintés esetén is. Leggyakrabban úgynevezett háztartási balesetek történhetnek, előfordulhat, hogy elesik valaki, esetleg megcsípi egy medúza, de történhetnek külföldi közúti balesetek is. A betegségek közül a leggyakoribb egy váratlan gyomorrontás, hasmenés, fogfájás, az autóval kapcsolatos problémáknál legtöbbször műszaki hiba vagy az említett közlekedési baleset. Emellett gyakori, hogy ellopják vagy elhagyjuk a poggyászt.
Mélyen a zsebbe kell nyúlni, ha nem vagyunk biztosítva
A biztosítás nem csak a gyorsabb ellátás miatt fontos: ha megtörténik egy káreset, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ha nem vagyunk biztosítva. Egy utasbiztosítás az utazás tartamától és a biztosítottak számától függően változik, de
egy négyfős család egyheti nyaralása autós asszisztenciával együtt, a biztosítás szolgáltatási szintjétől függően nagyjából 10-20 ezer forint körül mozog. Ezzel szemben ha külföldön csak egy sebet kell orvosnak ellátnia, az minimum 200-300 euró, de egy autó helyszíni javítása vagy szervizbe szállítása is hasonló összeg, vagyis 80-120 ezer forint.
– hangsúlyozza az Insura vezérigazgatója. Hozzáteszi: ezek csak kisebb költségek, komolyabb baleset, betegség esetén egy kórházi kezelés számlája a több ezer eurótól a csillagos égig terjedhet. Különösen igaz ez mondjuk Európán kívüli úti cél esetén és kiemelten igaz az USA, Kanada, Ausztrália, Új-Zéland vonatkozásában. Példaként egy Egyesült Államokban történt esetet említett, ahol a magyar utas biztosításában foglalt 50 millió forintos limit sem fedezte a kezelést, így az 50 millió forint feletti részt az ügyfélnek kellett fizetnie, de szerencséjére csak a többletet.
Az Insura idei biztosítási árairól egyébként nemrégiben számolt be lapunk.
Külföldi nyaralás: változtak az utasbiztosítások díjaiA napi átlagdíj a legnépszerűbb célországokban általában már méltányos fedezeti szintet biztosít a fontosabb általános kockázatokra. |