USA–EU-vámmegállapdás: nem lélegezhet fel az euópai autóipar

Reagáltak az autóipari cégek az Egyesült Államok és az Európai Unikó között aláírt vámmegállodás kapcsán. Az európai autógyártók továbbra sem lélegezhetnek fel teljesen, mivel így is magasak a vámok, a Német Iparszövetség pedig egyenesen katasztrofálisnak nevezte a megállapodást.

2025. 07. 28. 11:16
Robotok egy Volkswagen (VW) ID.4 típusú elektromos autó összeszerelősorán dolgoznak a Volkswagen német autógyártó emdeni telephelyén Fotó: David Hecker Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai autógyártók, mint a BMW, a Mercedes-Benz és mások nyereségét együttesen akár négymilliárd euróval is javíthatja az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vasárnapi megállapodás – írja a Világgazdaság

A Bloomberg Intelligence által közzétett elemzést a befektetők is oszthatják, hiszen hétfőn az európai autógyártók részvényei zöldben kezdték a kereskedést, miután a kontinensen gyártott autók vámja az eddigi 27,5 százalékról 15 százalékra csökkent. 

A BMW és a Mercedes további könnyebbségre is számíthat, miután amerikai gyáraikból évi 185 ezer járművet exportálnak.

A megállapodás a Mercedes, a BMW, a Porsche és a Volvo fontos piaca kapcsán is segíti a tisztánlátást. Az autóipari szereplők Trump áprilisban bejelentett vámjai óta több milliárd dolláros pluszköltségről számoltak be, miközben az ellátási láncok bonyolultságára figyelmeztettek, így több európai autógyártó is mérsékelte idei évre vonatkozó profitvárakozását – idézi fel a Bloomberg.

Matthias Schmidt autóipari elemző szerint a legjobb megállapodás született egy rossz helyzetből, ezért úgy véli, a német és svéd autóipari cégvezetők most könnyebben alhatnak, mint az elmúlt hetekben bármikor.

Azonban azt is érdemes figyelembe venni, hogy 

a 15 százalékos vámszint továbbra is jóval magasabb, mint a Donald Trump beiktatása előtti 2,5 százalék, így az európai autógyártóknak is mérlegelniük kell, hogy árat emelnek vagy áttelepítik a gyártás egy részét az Egyesült Államok területére. 

Különösen ahhoz képest sok a 15 százalékos vámszint, hogy a legtöbb európai autógyártó haszonkulcsa egy számjegyű mértékű.

A megállapodást a Német Iparszövetség is bírálta, sőt egyenesen katasztrofálisnak nevezte azt. A megállapodás nem a megfelelő kompromisszum, és katasztrofális jelzést küld az Atlanti-óceán mindkét partján szorosan összefonódó gazdaságoknak – fogalmaz közleményében a Német Iparszövetség (BDI – Bundesverband der Deutschen Industrie e. V.) közleménye, amelyben az Amerika–EU-vámmegállapodásra reagálnak.

Az EU a szervezet szerint fájdalmas vámokat fogad el, mert még egy 15 százalékos vámtétel is jelentős negatív következményekkel jár.

Egyetlen pozitívum szerintük, hogy egyelőre sikerült elkerülni egy további eszkalációs spirált. Nagy hiba ugyanakkor, hogy nem született megállapodás az acél- és alumíniumexportról. A csoport szerint azonban a legfontosabb feladat ezzel együtt is a megállapodás kötelező érvényűvé tétele, mivel 

a vállalatoknak az Atlanti-óceán mindkét partján kiszámítható környezetre van szüksége.

Nem elégedett az autóipar számára is beszállító vegyipari szervezet, a VCI sem. A szervezet elnöke, Wolfgang Große Entrup például úgy fogalmazott, hogy ha hurrikánra készülsz, egy viharnak is örülsz, ám a jelenlegi vámok is túl magasak az európai export számára és aláássák a kontinens versenyképességét. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.