Nem keltett különösebb feltűnést a hír, hogy a magyar nemzeti vasúttársaság ötven új hibrid elektromos motorvonatot kíván beszerezni. Pedig az akkumulátoros hibrid technológia, amelyet megcélzott a MÁV, világszerte újdonság, és a cél, hogy a felsővezetékkel nem rendelkező, kis forgalmú mellékvonalakon ezek a hipermodern járművek váltsák fel a hetvenes évekből itt maradt Piroskákat – hivatalos nevükön BZ-Mot dízel járműveket –, felér egy technológiai forradalommal. A hír úgy szólt, hogy húsz 200, és harminc 150 ülőhelyes új, zéróemissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-Start. A tervek szerint az ötven jármű 2023-2029 között érkezik majd a vasúttársasághoz.
De miért jó az akkumulátoros áramtárolás a vasúton? Mostanáig a hasonló feladatokat elektromos-dízel hibridekkel oldották meg. Nem kell messzire mennünk, csak Szegedig, ahol a jelenleg is épülő tramtrain járművei a városban villamosként, a nyílt pályán dízelmotorral közlekednek majd a jövő évi megnyitás után. Csakhogy az európai környezetvédelmi szabályok immár nem teszik lehetővé dízelhajtású vasúti járművek beszerzésének támogatását közösségi forrásból. A kötött pályás technológiában persze régóta jól ismert a környezetbarát és gazdaságos megoldás, vagyis a villamosított pálya. Csakhogy nem minden vonalat lehet vagy érdemes villamosítani. A kis forgalmú mellékvonalakat nem látják el felsővezetékkel, egyszerűen nem éri meg a beruházás, ezért az ott szolgáló motorvonatok és mozdonyok jelenleg kizárólag dízelüzeműek.
A megoldás a villany-hibrid motorvonatok használata, vagyis olyan elektromos járműveké, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat. Efféle kettős üzemű járművek még nincsenek szolgálatban Magyarországon, de még Európában is igazi újdonságnak számítanak. Kivételnek számít Schleswig-Holstein német tartomány, amely 55 Stadler Flirt Akku motorvonat beszerzéséről döntött tavaly ősszel.