Fertőtlenítő lesz a borokból

A koronavírus-járvány miatt még mindig a pincékben pihen a hazai és az európai uniós borászok készleteinek java, holott lassan megkezdődik a szüreti időszak. A feleslegtől a lepárlóüzemek szabadíthatják meg a termelőket, a válságmentő intézkedésre itthon mintegy 2,5 milliárd forint áll rendelkezésre. A szakemberek szerint a támogatás 250 ezer hektoliter bor lepárlását biztosíthatja.

2020. 07. 18. 7:55
A koronavírus-járvány miatt a pincészetek forgalma alaposan visszaesett Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly érvágást jelentett a hazai és az európai uniós borágazatnak a koronavírus-járvány, valamint a betegség terjedését megakadályozni hivatott korlátozó intézkedések zöme. A turizmus és a vendéglátóipar szinte teljes leállása miatt a borászatok egyik napról a másikra veszítették el piacuk jelentős részét. A Borászati Vállalkozások Európai Bizottságának becslése szerint az unió borfogyasztása körülbelül harminc százalékkal esett vissza az úgynevezett HoReCa (szállodák, éttermek, kávézók) szektor leállása miatt. Értékben a csökkenés még ennél is drasztikusabb: mivel a szupermarketek jellemzően alacsonyabb kategóriájú borokat árulnak, a bevételkiesés elérheti akár az ötven százalékot is. Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elnöke szerint a minőségi borokat előállító, vendéglátásba szállító borászatok eladásai akár 60-80 százalékkal is visszaeshettek a koronavírus-járvány okozta gazdasági válsághelyzet miatt.

Az el nem adott készletek az idei szőlőszüretre is komoly hatással lehetnek. – A pincékben pihenő borok az új évjárat helyét foglalják. A borászatoknak még a szüret előtt mérlegel­niük kell, hogy ezek a tételek eladhatók-e – hívta fel a figyelmet Brazsil Dávid, a HNT főtitkára. A szakember lapunknak elmondta: míg a múlt évben hazánk maga kezdeményezte Brüsszelben a különböző piacmentő intézkedések bevezetését – a zöldszüretet és a krízislepárlást –, az idén a járvány miatt az Európai Unió alanyi jogon biztosítja a tagállamoknak a válságkezelési lehetőségek ezen módoza­tait. – A magyar kormány az EU tagállamai közül az elsők között reagált a problémára s alakította át támogatási programját a magyar szőlőtermesztők és bortermelők koronavírus okozta kárainak enyhítésére – mutatott rá a főtitkár. Hazánkhoz hasonlóan az olasz, a francia és a spanyol területeken ugyancsak kezdeményezték a krízislepárlást. Az intézkedés elsődleges célja a piaci nyomás csökkentése a bor- és a szőlőpiacon.

A koronavírus-járvány miatt alaposan visszaesett a pincészetek forgalma
Fotó: Havran Zoltán

Ebben az évben a 2,5 mil­liárd forint forrással tervezett krízislepárlás kínál alternatívát azoknak a termelőknek, akik kapacitáshiánnyal vagy eladási gondokkal küzdenek. Brazsil Dávid szerint minden termelő önkéntes alapon vehet részt a programban, az intézkedés egyik legnagyobb előnye pedig az, hogy mivel a lepárlóknál keletkező alkohol csak ipari vagy gyógyászati célokra használható, ezért az alkoholtermékek piacát nem terheli tovább, ugyanakkor komoly segítséget jelenthet a járvány elleni további védekezésben.

A szakember szerint a lepárló a borok alkoholtartalma alapján 56–115 forintot fizethet a termelőnek literenként. Egy borászat legfeljebb 2000 hektoliter saját előállítású borral vehet részt a támogatásban. A felső korlát meghatározásával ki lehet szűrni a spekulánsokat és biztosítani lehet azt, hogy minél több kistermelő tudjon élni a válságmentő intézkedéssel. A Magyar Államkincstár tájékoztatása szerint a borok beszállítására szeptember 25-ig lesz lehetőség.

A HNT számításai szerint a 2,5 milliárd forintos keret hozzávetőlegesen 250 ezer hektoliter bor lepárlását teszi lehetővé. Ám arra egyelőre a terméktanács sem tudja a választ, hogy végül hány termelő, mekkora mennyiségben él a lehetőséggel. A részvételi kedv nagyban függ majd a borászok készleteitől, a kialakuló szőlő felvásárlási és a boráraktól is. Brazsil Dávid szerint az év hátralévő felének forgalma nagyban függ a járványhelyzet alakulásától. A terméktanács a nyári időszakban ­promóciós kampánnyal is igyekszik segíteni az értékesítést.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.