Kihalhatnak az európai kisautók

Francia műszaki alapokon, a PSA-konszern meghajtásával gyártják a közeljövő Fiat gépkocsijait. Ezzel párhuzamosan a cég, amely az ikonikus Fiat 500-assal a legismertebb európai kisautó-gyártó, a nagyobb modellek felé nyit.

2020. 09. 01. 6:34
A Fiat 500 is seen in front of the ancient Colosseum in Rome
A Fiat 500 is seen in front of the ancient Colosseum in Rome, Italy, May 28, 2017. Picture taken on May 28, 2017. REUTERS/Stefano Rellandini - RC121B3270C0 Fotó: Stefano Rellandini
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint tornádó söpör végig a világ és benne a vén Európa autóiparán a technológiai váltás kényszere, amely többek közt korábban elképzelhetetlen házasságokat eredményez a gyártó cégek között. A legújabb hír, hogy a Fiat megállapodott a PSA-csoporttal, vagyis a francia Peugeot, Citroën és DS, valamint a német Opel márkát birtokló birodalommal, hogy a jövőben a Fiat modelljeit a franciák műszaki alapjaira építik. Az Automotive News híre szerint már kiadták az utasítást a Fiatnál, hogy

minden, a jelenlegi kisautókhoz kötődő fejlesztési és szerszámtervezési tevékenységet azonnal állítsanak le,

a lengyelországi gyárban pedig bevezetik a Peugeot CMP padlólemezét.

A márkák házasságaihoz már hozzászokhattak az európai autósok, azonban az korábban elképzelhetetlen volt, hogy egy német és egy francia márka bútorozzon össze. És még hogy! George Bernard Shaw brit író és epés epigrammák alkotója az anekdota szerint alaposan lehűtötte egy gyönyörű nő lelkesedését, aki ajánlatot tett neki közös gyermek létrehozására. A hölgy azt mondta, a gyermek olyan okos lenne, mint az apja, és olyan szép, mint az anyja. Shaw azonban tamáskodott, mert mi lesz akkor, ha a gyerek az apja szépségét és az anyja eszét örökli? Sokan hasonlóan szkeptikusok voltak a PSA és az Opel házasságát illetően, mert ahelyett, hogy a szolid német technikát ötvöznék a francia extravaganciával, éppen fordítva történt:

Peugeot-alapokra építenek németes külsejű gépkocsikat.

A Fiat és a PSA esetében nincsen ilyen tűz és víz ellentét, mindkét gyártó a latinos autóépítési divatot képviseli. Az 1960-as, 70-es évek olasz és francia kisautói iskolát teremtettek, viszonylag olcsón adtak egyszerű és tartós, ugyanakkor élhető, élvezhető, stílusos járműveket. Ismerve az olasz történelmi belvárosok sajátosságait, nem is lehet nagy testű autókkal boldogulni ott. A technológiai változások azonban átalakították ezeket a kisautókat: a kibocsátási korlátozások miatt megjelent az elektronika, az ütközési biztonság érdekében nagyobb, nehezebb, merevebb karosszériákat kellett építeni. Ennek

a folyamatnak a vége a hibridek és e-autók építése, és mindkettő lehetetlenné teszi, hogy a gyártók olcsó, kicsi, könnyű, egyszerű járműveket áruljanak,

és még haszon is legyen rajtuk. A Fiat, amely az olasz piacon nem tudott boldogulni, előbb az amerikai Chryslert vásárolta meg, majd tárgyalásokat folytatott a Renault–Nissan csoporttal. Végül a korszak talán legügyesebb autóipari csúcsmenedzsere, a portugál Carlos Tavares által felépített PSA-csoporttal állapodtak meg.

A fenti összeolvadások alaposan átrajzolják az európai gyártói piacot. A tömegmárkák tekintetében a VW-csoporton kívüli csatatéren egyre kevesebb a szereplő: a PSA konglomerátuma mellett a Renault és a Ford maradt. A Renault – mint részben állami vállalat – vészhelyzetben számíthat a francia költségvetésre, azonban a Nissannal megromlott viszonyát rendeznie kell vagy csatlakoznia egy nagyobb csoporthoz. A Ford anyacégnél most volt személyi változás, várható, hogy a közeljövőben a cég európai leányvállalatát is átszervezik.

Az európai összeolvadási hullám hátterében az elektromos meghajtásra való áttérési igyekezet húzódik meg.

Az új technológia fejlesztése rengeteg pénzt emészt fel, miközben a megtérülés idejét nem lehet megjósolni.

A váltás egyik rövid távú áldozata a városi kisautók szegmense lehet, holott a józan ész azt diktálná, hogy inkább ilyen autókkal kellene megtölteni a parkolókat és mélygarázsokat, mint a terepjárókat idéző monstrumokkal. Lehet, hogy érdemes lenne az átmeneti években államilag támogatni a kisautók vásárlását, mert félő, hogy helyettük nagyobb és korszerűtlen, környezetszennyező használt autókat vesznek a családok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.