Az élelmiszer-logisztikai hálózat sérülékenységére és kiszolgáltatottságára derült fény a koronavírus-járvány nyomán, ezzel párhuzamosan pedig előtérbe kerültek az online élelmiszer-kereskedelmi megoldások. A magyar kistermelők logisztikai erőforrásaikra, illetve a futárszolgálatokat igénybe véve próbáltak helytállni az online piacon. Azonban a házhoz szállítás területén az erős logisztikai hálózatú multinacionális áruházláncoknak egyrészről jelentős versenyelőnyük van, ezért elsősorban ezek bevételét növelte az online élelmiszer-vásárlás bővülése. Másrészről az élelmiszer-kereskedelem kiszolgálására még ezek a logisztikai hálózatok sem voltak felkészülve, az élelmiszerek tárolásához, szállításához szükséges hűtőkapacitások nem állnak rendelkezésre a megfelelő mértékben.
– Világossá vált, hogy elengedhetetlen egy alternatív élelmiszer-logisztikai hálózat kialakítása, amellyel vészhelyzetben is, akár országos szinten ellátható a lakosság minőségi magyar termékekkel.
Ezt szolgálja Magyarország legújabb online termelői piaca, a Közértplusz.hu – ismertette a Magyar Nemzettel Czermann János, a Digitális termelői piac program projektvezetője. Mint részletezte, a március elsején elindított Közértplusz.hu rövid ellátási láncot biztosít, tehát közvetlenül köti össze a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket a fogyasztókkal és más felhasználókkal. Egyúttal
A Digitális termelői piac a győri Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával, az egyetem innovációs erőforrásainak és tangazdaságának szerepvállalásával valósul meg. Az intézmény ugyanakkor a kutatás-fejlesztés több területén, így a logisztika és csomagolástechnológia, továbbá a minőségbiztosítás, valamint az egészséges életmód és a fogyasztói szokások feltárásában is részt vesz.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
A programról a kormány a Digitális agrárstratégiáról szóló határozatában rendelkezett. A veszélyhelyzet kapcsán több hazai termék értékesítését támogató online szolgáltatás is elindult, például az Agrárminisztérium, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara égisze alatt. Ezek a felületek szintén segítik a fogyasztók és a termelők egymásra találását.
– A rendszerünk elkészültét követően garantáljuk a digitalizációt, a minőségbiztosítást, a megfelelő marketinget és a logisztikát a termelői és a fogyasztói oldalnak is – fogalmazott Czermann János.
– A jelenlegi trendekkel ellentétben törekszünk arra, hogy minél kisebb készleteket tartsunk raktáron és a friss árut közvetlenül a termelőtől szállítsuk a vevőinkhez,