Már ünnepi a hangulat az itthoni áruházakban

Csak nemrég futottak le az iskolakezdéssel kapcsolatos áruházi kampányok, ám már megjelentek a karácsonyi termékek az üzletek kínálatában. A vásárlók meglepődve fogadhatják az idejekorán begyűrűző ünnepi hangulatot, amely a járvány miatt az ősz második felében meghatározó lesz a lakossági fogyasztásban. Versenyfutásba kezdhet a hagyományos és az internetes kereskedelem.

2020. 10. 14. 5:50
Adventhez képest kisebb a tömeg az üzletekben, de a fogyasztás továbbra is magasan felülmúlja a tavalyi eladásokat Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nehezen kerülheti el a vásárlók figyelmét, hogy a plázákban, hipermarketekben, szaküzletekben október közepén karácsonyi ajándéknak szánt termékekkel, ünnepi hangulatú dekorációval bővül az aktuális kínálat, ami sokakat meglephet az éppen csak lecsengett őszkezdet után.

Márpedig a fenyőfa, az otthoni környezet díszítésére alkalmas árucikkek mellett első körben a könyvek, játékok, kozmetikumok, háztartási eszközök, dísztárgyak köréből kezdődhetnek az ajándékvásárlások, de már felbukkantak a tipikusan Mikulásra szánt termékek is, és nem maradnak el a szaloncukrok sem a boltokból.

Előrehozott szezon. Advent még messze van, az áruházakban mégis megjelent az ünnepi hangulat. Tavaly se maszk, se sietség nem volt Fotó: Bach Máté

– Megkezdődött a felkészülés: a kereskedők októberben már raknak ki egy-két dekorációt és olyan árucikkeket, ami megfelelhet ajándéknak is. A koronavírus előtti időkben az ünnepi beszerzések novemberben kezdődtek, mert a lakosság nagy része kéthavi fizetésből gazdálkodja ki a karácsonyi kiadásokat, erre pedig időben fel kell készülnie a boltoknak. Az idei szezon más lesz: a második hullám fokozódik, ezért

időben gondoskodni kell arról, hogy minden szükséges vásárlást biztonságosan el lehessen intézni. Nem javasoljuk, hogy a vásárlók az utolsó pillanatra hagyják az ajándékok kiválasztását,

és az is nagyon fontos, hogy észben tartsuk a megfelelő távolságtartást az év végi tömegben – közölte a Magyar Nemzettel Vámos György.

Tartani a távolságot

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint egyelőre képtelenség megjósolni az ünnepi forgalmat, habár eleve visszafogottabb az áruházi költekezés amiatt is, mert az üzletekben maszkban kell tartózkodni, és tartani kell a távolságot másoktól.

Már számolnak az ünnepi vásárlásokkal a boltosok, mert később felfut a járvány, ami korlátozhatja a lehetőségeket Fotó: Mirkó István

– A járványvédelmi körülmények nem a megszokott, komfortos nézelődésről szólnak, maszkos ajándékvásárlás jellemzi majd az elkövetkező heteket. A húsvét sem úgy telt, mint az előző években, és nem lesz szokványos a karácsony sem.

Kézmosás, maszk, távolságtartás – ezek biztos, hogy mindenki ünnepét meghatározzák majd

– fogalmazott Vámos György. Úgy vélte, egészen biztos, hogy a járványnak lesz egy széthúzó hatása, mert a vásárlók óvatosabbak.

Bőséges a választék

– Idén biztos, hogy sokan el akarják kerülni a tömeget, emiatt már októberben gondolnak az ajándékok beszerzésére. Figyelembe véve, hogy

az előrejelzések szerint novemberre, decemberre a járvány felfut, idén az a szerencsés, ha időben megkezdjük a karácsonyi felkészülést, és előbbre hozzuk a tervezett vásárlásokat

– hívta fel a figyelmet a főtitkár.

Hozzátette, nem változtak az eddigi vásárlási körülmények, bár vannak olyan boltok, amelyek például meghatározzák, hogy egyszerre hányan férnek el a vásárlótérben, ezt a biztonságos vásárlás miatt be kell tartani, ahogy a maszkviselési kötelezettséget is. Vámos jelezte azt is, hogy bőségesen felkészültek a kereskedők a szezonális áruválasztékkal, a kínálat pedig az év végéig bővül.

Már most erősebb a kiszállítók forgalma, ami egyébként is felfutna novembertől. Az óvatosabb vásárlók az interneten keresgélnek Fotó: Bach Máté

A vásárlók óvatossága a friss felmérések szerint már érződik az internetes boltok forgalmán, ami a tavaszi csúcsidőszakban példátlan módon túlszárnyalta az előző év végi eladásokat, és a nyári elcsendesedés után az ősz előrehaladtával újra fokozott értékesítés mutatkozik több termékkörben.

Ilyen szoros sorban állás biztos, hogy nem lesz az idei Fekete Pénteken, de a szemfüles vevők nem csak pénzt, időt is nyerhetnek az akciós lehetőségeken Fotó: MTI/Balázs Attila

Az ajándékvásárlásokat eddig a novemberi fekete péntek (Black Friday) akciókra érkező tömeges megrendelések fűtötték fel, ám úgy tűnik, a koronavírus évében az interneten is hamarabb indul az ünnepi költekezés. Sokan ugyanis azt is figyelembe veszik, hogy az idő előrehaladtával a túlrendeléseket a futárcégek egyre nehezebben tudják majd teljesíteni.

Következik az idősáv?

Nem erősítette meg, de nem is cáfolta a Koronavírus Sajtóközpont lapunk azon információját, miszerint a több országban szigorított járványügyi intézkedések mentén idehaza is újra elrendelik a leginkább veszélyeztetett korosztály, a 65 év felettiek vásárlási idősávját, ahogy Szlovákia, Lengyelország is tette a héten. Mint írták, az operatív törzs folyamatosan figyelemmel kíséri a járványhelyzet alakulását, és minden szempontot megvizsgálva tesz javaslatokat a kormánynak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.