Felbőszítette, de megkövette Pekinget a Versace

A nagyvállalatoknak nem árt óvatosnak lenniük, Peking szemében ugyanis végzetes hiba Hongkong, Makaó vagy Tajvan független entitásként való emlegetése.

2019. 08. 13. 13:57
Versace loses Chinese brand ambassador Yang Mi over T-shirt controversy
Jang Mi felbontotta a szerződését a divatházzal Fotó: Europress /AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem állt szándékomban megsérteni Kína nemzeti szuverenitását, ezért személyesen is bocsánatot kérek ezért a pontatlanságért, és megkövetem mindazokat, akiknek ez fájdalmat okozott – a fenti közleményt Donatella Versace, a Versace olasz divatház művészeti vezetője tette, miután Kínában heves tiltakozást váltott ki a cég egyik terméke. A Versace olyan pólót hozott forgalomba, amelyen városok szerepelnek, a hozzájuk tartozó országokkal párosulva: Milánó – Olaszország, Párizs – Franciaország, és így tovább. A pólóról készült fotó azonban amiatt járta be szélsebesen a Kínában népszerű Weibó közösségi oldalt, mert azon az is látható: Hongkong – Hongkong, Makaó – Makaó.

A két különleges státusszal bíró területet tehát nem Kínával társította a Versace. Kínában nagy felháborodást keltett az ügy, sajtóbeszámolók szerint még Jang Mi népszerű színésznő is felbontotta szerződését a Versacével. – Kína területi egysége és szuverenitása szent és sérthetetlen mindörökké – áll a színésznőt képviselő filmstúdió közleményében. A kritikákra reagálva az olasz divatmárka azonnal visszakozott: a cég bocsánatot kért, a kifogásolt pólók gyártását leállította. Hangsúlyozták: „A márka vállalja a felelősséget, és keresi azokat a módszereket, amelyekkel tevékenysége során lelkiismeretesebbé és elővigyázatosabbá válhat.”

Jang Mi felbontotta a szerződését a divatházzal
Fotó: Europress /AFP

A nagyvállalatoknak nem árt óvatosnak lenniük, Peking szemében ugyanis végzetes hiba Hongkong, Makaó vagy Tajvan független entitásként való emlegetése. Ezt az utóbbi években számos nemzetközi cég megtapasztalhatta. Tavaly például az amerikai Gap ruházati cég kért bocsánatot, amiért egyik pólóján „pontatlan térképet” közölt Kínáról, vagyis Tajvant, Tibetet és a Dél-kínai-tengert sem ábrázolta rajta. Bajba került az utóbbi napokban Hongkong saját légitársasága, a Cathay Pacific is, miután kiderült, hogy néhány alkalmazottja részt vett a hónapok óta tartó, Hongkong függetlenségének megőrzéséért tartott tüntetéseken.

– A Cathay cselekedetei súlyos veszélyt jelentenek a repülés biztonságára, negatív társadalmi hatást gyakorolnak és kockázatossá tették a Hongkong és a szárazföldi Kína közötti repülést – közölte a pekingi légügyi hatóság. A kínai figyelmeztetés tehát biztonsági kockázatként kezeli a légitársaság alkalmazottainak politikai megnyilvánulását, és ezentúl arra kötelezi a Cathayt, hogy a Kínába történő repülés esetén a teljes személyzetről adjon részletes információt.

Lemondanak Tajvanról

Nagy visszhangot keltett tavaly, amikor a kínai hatóságok több tucat légitársaságot utasítottak arra: kövessék a pekingi normákat, és Tajvanra, Makaóra, illetve Hongkongra mint kínai területre utaljanak internetes felületeiken. Történt ez azután, hogy többek között az Air Canada, a Lufthansa, a Finnair és a British Airways is a szóban forgó területek függetlenségére utalt. Bár az ausztrál kormány, majd Donald Trump amerikai elnök is bírálta a pekingi nyomásgyakorlást, a légitársaságok az üzleti szempontokat előbbre valónak tartották. A Pekinggel fenntartott kapcsolat a legtöbb ország számára fontosabb, mint a Tajpejjel ápolt jó viszony. Jelenleg csak egy maroknyi, diplomáciailag jelentéktelen állam ismeri el Tajvan függetlenségét. Az egyetlen rendkívül fontos diplomáciai partnere az Apostoli Szentszék.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.