Whisky imád játszani a játékaival és gazdáival. Azonban más kutyáktól eltérően ő meg is tanulja a játékai neveit. Gazdái szerint jelenleg körülbelül kilencven játéknak ismeri a nevét – amikor az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének kutatói megismerték, már ötvenkilenc játéknál tartott. A találkozás teljesen véletlenül történt. – A norvég Helge O Svela két éve látogatott meg bennünket, hogy készülő könyvéhez velünk is készítsen interjúkat. Whisky története véletlenül, az utolsó napon derült ki, amikor arról kérdeztük, hogy van-e kutyája. Akkor mesélt először a border collie-ról, hogy állítólag ismeri a játékai nevét – tudtuk meg Miklósi Ádámtól, az ELTE Etológia Tanszék vezetőjétől.
– Először számomra is hihetetlennek tűnt, hogy egy kutya ennyi játéknak képes lenne megtanulni a nevét, de néhány szigorú tesztelést követően változtatnom kellett az álláspontomon – olvasható a Nemzeti agykutatási programban (2017-1.2.1-NKP–2017-00002) támogatott kutatás vezetője, Claudia Fugazza véleménye a tanszék honlapján. A kutatók megfigyelték, hogy Whisky több játéka négy kategória valamelyikébe tartozik: tíz különböző labdája, hét különböző gyűrűje, négy-négy különböző kötele és frizbije van. Mindegyiknek pontos neve van, nemcsak kötél vagy gyűrű, hanem egy jelzőből és egy kategóriára vonatkozó szóból épül fel (zöld kötél). Ez a tény különleges lehetőséget kínált: megvizsgálni, vajon képes-e egy kutya spontán mentális kategóriákat kialakítani a kategóriába tartozó egyes tárgyakkal való találkozások során. Nagyon hasonlóan ahhoz, ahogy egy gyermek tenné. Mint kiderült, Whisky képes erre a különleges teljesítményre.
– A legtöbb kutatást, mely az állatok csoportosítási képességével foglalkozik, azután végezték el, hogy a kísérletben részt vevő állatokat alaposan felkészítették a kategóriák felismerésére egy adott tárgykészlet segítségével. Csak az előre meghatározott kritérium elérése után tesztelték, hogy képesek-e csoportosítani a megtanult kategóriákba tartozó új tárgyakat – tette hozzá Miklósi Ádám társszerző. A Scientific Reportsban publikált új kutatás szerint Whisky képes volt a gyűrűk, a labdák, a frizbik és a kötelek kategóriái valamelyikébe tartozó játékok csoportosítására, akkor is, ha az adott játékot a vizsgálat előtt soha nem látta.