Horvátországban a fiatalok közel fele elhagyná az országot

A megkérdezettek nem hirtelen és meggondolatlanul vándorolnának el, hanem mérlegelik a lehetőségeket.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2022. 02. 10. 16:38
BEROS, Vili
Zágráb, 2021. november 4. A koronavírus elleni oltás felvételére váró emberek Zágrábban 2021. november 4-én. A drasztikusan növekvő esetszámok miatt Horvátországban újabb szigorításokat terveznek bevezetni a koronavírus-járvány megfékezésére. Vili Beros horvát egészségügyi miniszter elmondta, hogy az előző 24 órában 6310 új fertőzöttet regisztráltak az országban, a járvány kezdete óta a legtöbbet, s a vírus okozta Covid-19 betegségben 32-en haltak meg. MTI/AP/Darko Bandi Fotó: Darko Bandic Forrás: MTI/AP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horvátországban a fiatalok közel fele időnként vagy gyakrabban fontolgatja, hogy elhagyja az országot 

– írta a Vecernji List című horvát napilap csütörtökön a Horvát Fiatalok Világszövetségének (SSMH) közvélemény-kutatását ismertetve. A 2021 őszén készült kutatás során 660, 18–30 év közötti fiatalt kérdeztek meg az élet számos vonatkozásáról, köztük a kivándorlási terveikről is.

Domagoj Dalbello, az SSMH munkatársa kiemelte: a horvát fiatalok otthon maradását több tényező is befolyásolja, ezért a jövőben fontos lenne a kérdés értékrendi és kulturális vonatkozásait is megvizsgálni.

A felmérés készítői rámutattak, hogy a fiatalok nem hirtelen és meggondolatlanul vándorolnának el, hanem mérlegelnék a lehetőségeket.

Azok, akik maradnának, Horvátország szépségét és a hazaszeretetet jelölték meg visszatartó erőként, a kivándorolni szándékozókat pedig – a felmérés szerint – a korrupció és a tömeges turizmus zavarja. A parlamenti választásokon a fiatalok 58, az elnökválasztáson 65, az önkormányzati választásokon 60 százaléka vesz részt, míg kilenc-tíz százalékuk nem megy el egyikre sem.

A kutatások azt is kimutatták, hogy a szavazásokon részt vevő fiatalok között valamivel kisebb a kivándorlási kedv, mint a politikailag passzív kortársaik körében. 

A kivándorlási szándékban a politikai apátián kívül az abban való hit hiánya is közrejátszik, hogy bármin is változtatni tudnának

 – húzta alá a tanulmány. A fiatalok mobilitási hajlandóságának gazdasági vonatkozásai is vannak: tízből három fiatal, aki kivándorolna, a közszférában, valamivel több mint négy pedig a magánszférában dolgozik. A vizsgált korosztály tagjainak több mint fele még mindig a szüleivel él. Azok, akik 18-19 éves korukban elköltöznek, általában továbbtanulnak valamilyen felsőoktatási intézményben. Az otthon maradás oka a késői családalapítás is – írták a felmérés készítői. A fiatalok átlagosan 2,4 gyereket szeretnének, többet, mint amennyit végül valóban vállalnak.

Marin Strmota, a zágrábi egyetem docense, volt demográfiai államtitkár a vizsgálat eredményeiről szólva kiemelte: a fiatalok csökkenő részaránya miatt a politikusok kevésbé foglalkoznak az ő problémáikkal, inkább az idősebb korosztályokat célozzák meg, mivel onnan több szavazatot remélnek. Úgy értékelte: a fiatalokat sokkal világosabb és gyakorlatiasabb módon kell megszólítani, mert a kivándorlás legfőbb oka a motiválatlanság és a megélhetési problémák.

Sanja Klempic Bogadi, a horvát Migrációs és Etnikai Tanulmányok Intézetének tudományos munkatársa szerint az állam túlságosan a visszavándorlókra összpontosít, ahelyett, hogy az otthon maradáshoz teremtene kedvezőbb feltételeket. A 2021-es népszámlálás adatai szerint Horvátországnak 3 888 529 lakosa van, 396 360-nal kevesebb, mint tíz évvel korábban, amely közel tízszázalékos visszaesés. A népességcsökkenés a természetes fogyás és az elvándorlás következménye.

Borítókép: Fiatalok Zágrábban 2021. november 4-én (Fotó: MTI/AP/Darko Bandi)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.