Miközben sokak számára minden eddigieknél átláthatatlanabbnak és érthetetlenebbnek tűnik a nyugat-balkáni helyzet, azon belül Belgrád és Pristina viszonya, valójában a mostani állapot úgy egyszerűsíthető le, hogy a világ első számú nagyhatalmának, az Egyesült Államoknak nem érdeke most ott a feszültség fenntartása vagy fokozása, hiszen a világ más részein kell az érdekei érvényesítésére koncentrálnia.
Az amerikai diplomácia ugyanis jelentős szerepet játszott abban a talán precedensértékkel is bíró fejleményben, miszerint a felek megegyeztek, miközben nem írtak alá semmit.
Az amerikai diplomácia hathatós közbenjárásával ugyanis Josep Borrell uniós külügyi és biztonságpolitikai főképviselő egy alá nem írt szerződés alá nem írt mellékletéről tárgyalt Ohridban Alekszandar Vucsiccsal és Albin Kurtival. A szerb elnök és a koszovói kormányfő is további kritikákat fogalmazott meg ugyan a másik fél irányába, de a jelek szerint nincsenek olyan távol valamiféle kompromisszumos megállapodástól, mint korábban.
Nem mellékes fejlemény, hogy ugyan Szerbiában többször is hangsúlyozták, hogy az oroszokkal is a jó viszony megőrzése a cél, a mostani körülmények között nem kis paradoxonnak tűnik arra hivatkozni, hogy Moszkva is támogatja a nemzetközileg elismert határok sérthetetlenségét.
Az amerikai és európai győzködés után az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője (ismét) találkozott a szerb elnökkel és a koszovói miniszterelnökkel. A találkozón állítólag nem írtak alá semmit, de szóban elfogadták a korábban szintén csak szóban elfogadott francia–német javaslat végrehajtási mellékletét.
Úgy is mondhatnánk, hogy a helyzet a balkáni viszonyoknak megfelelően „abszurd”. Ennek egyik magyarázata azonban, hogy így a felek a belpolitikai szintéren tudnak arra hivatkozni, hogy nem írtak alá semmit, amit lényegében mindkét fél belföldi ellenzéke egyfajta kapitulációként próbálhatna beállítani. A szélsőjobbos szerb politikai ellenzék ugyanis azt követeli – időnként az utcákra szólítva az embereket –, hogy a szerb elnök semmilyen dokumentumot ne írjon alá, mert azzal közvetlenül vagy indirekt elismerné Koszovó államiságát.
Külpolitikai szempontból pedig az is bonyolítja a helyzetet, hogy az Európai Unió tagállamai közül Spanyolország, Szlovákia, Románia, Ciprus és Görögország sem ismeri el Koszovó függetlenségét.
Nyilván minden ország esetében sejthető, hogy miért van így, de amennyiben végül Szerbia, ha nem is direkt megnyilatkozással, de mégis elismerné valamilyen formában a szakadár déli tartomány államiságát, talán furcsa lenne, ha a továbbiakban Szlovákia vagy Románia valamilyen indokkal mégis kiállna mellette. Anthony Blinken, az Egyesült Államok külügyminisztere a szenátus külügyi bizottságának ülésén ki is jelentette, hogy ha megvalósul a Belgrád és Pristina közötti megállapodás, akkor talán változtatna álláspontján az öt uniós tagország is, amely eddig vonakodott Koszovó függetlenségének elfogadásától. Josep Borrell, a Szerbia és Koszovó között közvetítő uniós főképviselő nyilatkozataiból kitűnik, hogy Szerbia esetében az uniós csatlakozási folyamat felgyorsítását eredményezné a konstruktív hozzáállás. Borrell a koszovói Szerb Községek Közösségének létrehozását is többször említette, amit viszont Pristina részéről várnak el a közvetítők.