Ártatlan karácsonyi reklámot bélyegzett rasszistának a spanyol baloldal

A gyerekeknek készült reklámban egy barna festékkel bekent fehér bőrű férfi játszotta el az egyik napkeleti bölcset.

2024. 01. 06. 16:27
The Three Wise Men arrive to Ferrol
epa11059331 Men disguised as the Three Wise Men arrive for the traditional 'Three Wise Men Parade' in Ferrol (A Coruna), Spain, 05 January 2024. The traditional parade to welcome the Three Wise Men, that according to the Bible visited Baby Jesus after his birth, is held on the eve of Three Wise Men Day, when children in Spain traditionally receive their Christmas presents. EPA/Kiko Delgado Fotó: EPA/Kiko Delgado
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Spanyolországban még nem ért véget a karácsonyi láz. A gyerekek minden évben vízkeresztkor kapják meg a régóta várt ajándékokat, melyeket a „Jézuska” helyett a háromkirályok hoznak el nekik. Idén az ünnep alkalmából az egyik madridi cég készített egy reklámfilmet, amiben az egyik napkeleti bölcs, Boldizsár szól a gyerekekhez. A rendszerint fekete bőrűként ábrázolt férfi szerepére azonban egy fehér férfit választottak ki a castingon, akit barna festékkel maszkíroztak szerecsenné és akcentussal mondatták fel vele a szöveget.

Az országot kormányzó szocialista párt (PSOE), valamint egyik koalíciós partnerük, a szélsőbaloldali Más Madrid (Több Madrid) szerint a reklám szégyenletes és rasszizmust közvetít. Közölték, hogy panaszt fognak benyújtani az illetékes madridi kerületi tanácshoz és magyarázatot követelnek tőlük a történtekre. Enma López, a szocialista párt városi tanácsának helyettes szóvivője úgy fogalmazott: „Tűrhetetlen és illetlen, hogy 2024-ben ilyen rasszista gyakorlatokat hajtanak végre reklámkampányokban, ráadásul közpénzből”. A Más Madrid önkormányzati szóvivője, Rita Maestre pedig közösségi oldalán azt írta:

Valóban szükséges volt Boldizsárt sminkkel és erőltetett akcentussal megszemélyesíteni? Ez rasszizmus.

A jobboldali vezetésű madridi régió alpolgármestere Inma Sanz a sorozatos baloldali támadásokat követően pénteken kénytelen volt elnézést kérni a történtekért és tévedésként utalt a reklámfilmre, majd hozzátette, hogy magyarázatot kérnek az azt készítő cégtől, mely nem sokkal később ki is adott egy közleményt. 

A felmerült vita kapcsán bocsánatot kértek azoktól az emberektől, akik esetleg sértve érezték magukat a reklám miatt, majd józan választ adva a kérdésekre közölték, hogy nem állt szándékukban sem kigúnyolni, sem lekicsinyelni a színes bőrűeket. A Boldizsárt alakító színész kiválasztása kapcsán közölték: a felvétel időpontjában nem volt elérhető olyan fekete bőrű személy, aki megfelelt volna a szerepre, és mivel gyorsan kellett dolgozniuk, festékkel oldották meg a bőrszín kérdését.

A beszédmódja kapcsán jelezték, hogy azért kérték fel erre, mert így hitelesebbnek gondolták a gyerekeknek szóló üzenetet, hisz a napkeleti bölcs keletről származik.

A cég kikérte magának a baloldali pártok által használt hangnemet és elhatárolódik a rasszista jelzőtől, mivel évek óta dolgoznak együtt különböző országokból származó emberekkel és abszolút tisztelettel vannak mindenki iránt.

A spanyolországi baloldali kormánykoalíció az élet minden területéről szinte görcsösen igyekszik kipucolni az egyenlőtlenségeket és a diszkriminációt. A spanyolok által a közösségi felületeken közzétett hozzászólások azonban jól reprezentálják, hogy mindezt sokszor úgy teszik, hogy átesnek a ló túloldalára és valójában csak azért gerjesztenek feszültséget, hogy azzal a jobboldali vezetésű régiókat ostromolják, jelen esetben a Néppárt (PP) által kormányzott Madridot.

Borítókép: A háromkirályok érkeznek egy vízkereszti felvonulásra a spanyolországi Ferrolban 2024. január 5-én (Fotó: EPA/Kiko Delgado)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.