Az Egyesült Államok és a szövetségesek kezdetben vonakodtak attól, hogy vadászbombázókat szállítsanak Ukrajnának. Az Egyesült Államok, az F–16-os vadászbombázó gyártója a kezdeti habozás és belpolitika csörte után jóváhagyta 2023-ban augusztusában a szövetséges NATO-tagállamoknak a harmadik félnek való átruházást, vagyis bevethetővé tették a gépet a háborús övezetben. Napjainkra számos ország bejelentette, hogy Ukrajna légi képességeinek javítása érdekében nyugdíjazott, leselejtezett és kivont vadászbombázókat is fog küldeni.
Miután az Egyesült Államok zöld utat adott, Hollandia és Dánia hivatalosan is bejelentette, hogy 61 F–16-os vadászrepülőgépet adományoz Ukrajnának, miután a pilóták kiképzése kielégítően befejeződik. Az indoklás szerint azért, hogy lefaragják a háborúban álló ország hátrányát az orosz légi fölénnyel szemben.
Hollandia és Dánia hosszas F–16-os múlttal rendelkező országok, nyugdíjazott vadászgépekkel
Az első F–16-os a Holland Királyi Légierő számára 1979-ben készült, az utolsót pedig 1992 februárjában szállították le. Az országnak 213 vadászgépből álló repülőgépflottája volt, amelynek nagy részét eladta. Hollandia jelenleg 42 darab F–16-os van, de nem igazán lehet tudni, hogy melyik kategóriába tartozó vadászgépekről van szó. Dánia 1980 januárjában kezdett F–16-osokat beszerezni az Egyesült Államoktól. Hollandiával ellentétben Dánia nem adta el a repülőgépeit, hanem egyszerűen leszerelte őket, amint eljött a nyugdíjazás ideje. Hátránya, hogy bár Dániában hivatalosan 44 darab F–16-os van, ezek közül csak harminc darabot tartanak repülőképesnek.
Könnyen lehet, hogy nem mindegyikük lesz képes felszállni, nemhogy harci bevetéseken részt venni. A feltételezések szerint néhányat kiképzési célokra használnának, mások pedig csupán pótalkatrészek lehetnek a javításokhoz és karbantartáshoz.
Csúcskategóriának számított, már eljárt az idő felette a modern vadászbombázókhoz képest
Az F–16-os egy olyan negyedik generációs vadászbombázó, amely első repülése 1974-ben volt, míg a hadrendbe állítása csak 1978–79-re történt meg, amikor az Egyesült Államok átvette az első darabot a General Dynamics nevű fegyvergyártótól. A gép az 1970–80-as években csúcskategóriának számított, és azért tervezték, hogy a nagyjából vele egy időben szolgálatba állított F–15 nehéz vadászgép helyett egy olyan gépet hozzanak létre, amely könnyebb, olcsóbb, de a legtöbb feladat elvégzésére képes, mint a drágább gépek. Akkor egy teljesen új harcászati koncepciót jelentett, és az F–16-oson semmilyen, a feladatokhoz nem kapcsolódó eszköz nem volt felszerelve, a korábbi gépekhez képest egyszerűsítettek sok mindent a kisebb súly elérése érdekében. A korábbi generációkhoz képest a két hajtóműből csak egy kapott helyet az F–16-oson.
A 45 éves gépet a későbbi felújításokkal olyan szintre tudták hozni, amely felvehette a versenyt a 20-30 évvel fiatalabb gépekkel. Számos modernizációs csomag létezik az F–16-os vadászgépekhez, változó lehetőségekkel. A holland és a dán légierő összes F–16-osát az 1990-es évek közepétől a 2000-es évek közepéig a Mid-Life Update – MLU programban modernizálták. Az F–16 MLU messze elmarad a legújabb F–16V Block 70/72 változattól.