Szigorú szabályozások a reptéren – változik az ellenőrzés

Változik a repülővel való utazás menete. A reptéri ellenőrzés során a szkennerek legújabb generációja lehetővé teszi, hogy az utasok mennyiségi korlátozás nélkül szállítsanak elektronikus eszközöket és folyadékokat, de az Európai Bizottság megkérdőjelezi megbízhatóságukat, és a korábbi modell ideiglenes visszaállítását kéri.

Forrás: Euronews2024. 08. 29. 19:05
Az útlevelet a bejelentkezési gép szkennere olvassa be. A frankfurti repülőtér lesz az első olyan repülőtér Európában, amely biometrikus személyazonosság-ellenőrzést és az utasfelvételi automatáknál történő azonosítást kínál.
Az útlevelet a bejelentkezési gép szkennere olvassa be. A frankfurti repülőtér lesz az első olyan repülőtér Európában, amely biometrikus személyazonosság-ellenőrzést és az utasfelvételi automatáknál történő azonosítást kínál. Fotó: Andreas Arnold Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőtéri biztonsági ellenőrzésen való áthaladás a légi utazás fárasztó része lehet, de néhány európai repülőtéren sikerült felgyorsítani a folyamatot a legmodernebb szkennerek telepítésének köszönhetően, amelyek lehetővé teszik az utasoknak, hogy bármennyi elektronikus eszközt és kozmetikumot magukkal vigyenek a poggyászukban – írja az Euronews.

A légiutas-utasok a német Discover légitársaság nyitott check-in pultjánál várakoznak a müncheni nemzetközi repülőtéren, Münchenben, Dél-Németországban 2024. augusztus 27-én, a légiutas-kísérők és a pilóták sztrájkja idején.
Az utasok a német Discover légitársaság nyitott check-in pultjánál várakoznak ellenőrzése a müncheni nemzetközi repülőtéren
(Fotó: AFP/Michaela Stache)

A berendezések pozitív fogadtatása ellenére azonban Brüsszel nemrégiben felszólított, hogy térjenek vissza a reptéri ellenőrzés korábbi modelljéhez, amely a folyadéktartályok 100 milliliterre való korlátozását írta elő.

A reptéri ellenőrzés ismét nehezebbé válik

A C3 EDSCB technológia, ahogyan ezeket a fejlett szkennereket nevezik, nagy felbontású háromdimenziós képeket jelenít meg a poggyászok tartalmáról CT-vizsgálat segítségével, és könnyen felismeri a robbanóanyag-összetevőket mindenféle kozmetikumban, folyadékban vagy elektronikus eszközben. 

Az utasoknak ezért nem kell kinyitniuk a bőröndöket vagy kivenniük néhány holmijukat, ami késedelmet okozhat, csupán egy fémdetektoron kell áthaladniuk. A hatékonyságot azonban megkérdőjelezte egy technikai jelentés, amelyet a bizottság tavaly májusban küldött az Európai Polgári Repülési Konferenciának, és amely szerint a szkennerek szoftvere nem tudja garantálni a megbízhatóságot a 330 milliliternél nagyobb tartalmú tartályok esetében. 

Ezután július 31-én Brüsszel bejelentette, hogy elővigyázatossági intézkedésként ideiglenes korlátozásokat alkalmaznak a C3-as robbanóanyag-érzékelő rendszerekre, amíg „bizonyos technikai problémák meg nem oldódnak”.

Hivatalosan azonban a bizottság nem változtatta meg a szkennerek új generációjának minőségéről alkotott véleményét, és teljesítményüket nem kérdőjelezték meg” – tette hozzá a bizottság szóvivője.

Lapunk korábban írt az európai repülőterek zsúfoltságáról. Az illetékes hatóságok szerint az illegális migráció okozta helyzet már sok helyen kezelhetetlenné vált, melyet a reptéri ellenőrzés menetének megváltozása tovább nehezíthet.

 

Visszatér a régi reptéri röntgen, döntött az Európai Bizottság 

A C3-as modellt már használó repülőtereknek most vissza kell térniük a hagyományos röntgenszkennerre, amelynek technológiája nem elegendő a tárgyak belsejének részletes bemutatására és így a folyadékokban lévő robbanóanyagok felderítésére.

Az új szkennerek nyolcszor drágábbak, a karbantartási költségek pedig négyszer magasabbak, így azok a repülőterek, amelyek már befektettek ezekbe az új szkennerekbe az utasélmény javítása érdekében, súlyos hátrányt fognak szenvedni, mivel a legmodernebb technológia alkalmazásával járó előnyök aligha fognak megvalósulni – áll a Nemzetközi Európai Repülőterek Tanácsának (ACI) közleményében. 

„A biztonságról nem lehet tárgyalni, ez az európai repülőterek egyik legfontosabb prioritása. Ezért minden repülőtér teljes mértékben eleget fog tenni az új korlátozásnak. Azok a repülőterek azonban, amelyek az új technológia korai alkalmazói voltak, súlyos büntetést kapnak mind működési, mind pénzügyi szempontból” – mondta Olivier Jankovec, az ACI főigazgatója. „Az a döntés, hogy most jelentős korlátozásokat vezetnek be a használatára vonatkozóan, megkérdőjelezi az iparág bizalmát a légiközlekedés-védelmi berendezések jelenlegi uniós tanúsítási rendszerében” – tette hozzá.

2024 nyarán különösen nagy kihívást jelentett a légi közlekedésnek az erőteljes forgalomnövekedés, a rendszer telítettsége és a kedvezőtlen időjárási körülmények – nyilatkozták korábban lapunknak az európai légi közlekedés irányítási feladatait ellátó Eurocontrolnál. Az európai légiforgalmi hálózat nagy részén 10-20 százalékkal nagyobb a forgalom, mint 2019-ben – ez a valaha volt legforgalmasabb év az európai légi forgalom tekintetében.

Ezek ismeretében a légiforgalmi rendszer, valamint a növekvő forgalom miatt az Eurocontrol hálózatközpontú összefogást sürget.

Új szabályok: a kézipoggyász folyadéktartalma ismét változik

Az Euronews által a belgiumi Zaventem repülőtéren megkérdezett utasok többsége a biztonsági ellenőrzésekről és a kézipoggyász tartalmáról azt mondta, hogy hozzászokott ahhoz, hogy nem utazik folyadékkal, és igyekszik otthon hagyni az elektronikus eszközöket, így ez a szabályváltozás nem igazán érinti őket. Azok azonban, akik már találkoztak a high-tech C3-as szkennerrel vagy a fejlett testszkennerrel egy repülőtéren, láthatták a különbséget.

Új típusú szkennerből kerülnek ki a poggyászok a berlini brandenburgi repülőtéren, ahol a folyadékokat és a laptopokat nem kell előzetesen eltávolítani.
Új típusú szkennerből kerülnek ki a poggyászok a berlini brandenburgi repülőtéren, ahol a folyadékokat és a laptopokat nem kell előzetesen eltávolítani 
(Fotó: dpa/AFP/Jutrczenka)

Mindazonáltal a reptéri személyzet és az utazók körében egyöntetű a válasz: mindenki a lehető leghamarabb és a lehető legkönnyebben szeretné megkezdeni a nyaralását. Ennek érdekében azok, akik úgy döntöttek, hogy szeptemberben elhalasztják a szabadságukat, ügyeljenek arra, hogy kézipoggyászukban lévő folyadékok, ezen belül a naptej és a szépségápolási termékek ne foglaljanak el 100 milliliternél többet.

Borítókép: Az útlevelet a bejelentkezési gép szkennere olvassa be. A frankfurti repülőtér lesz az első olyan repülőtér Európában, amely biometrikus személyazonosság-ellenőrzést és az utasfelvételi automatáknál történő azonosítást kínál (Fotó: DPA Picture-Alliance/AFP/Andreas Arnold) 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.