Nagy a baj az európai légitársaságoknál: késések és magas költségek árnyékolják be a harmadik negyedévet

Az európai légi közlekedés óriásai, köztük a Lufthansa és az Air France–KLM, várhatóan újabb nehéz negyedévet zárnak, amelyet a növekvő költségek és a korlátozott repülőgép-állomány súlyosbít. A Boeing és az Airbus szállítási késedelmei továbbra is komoly fejfájást okoznak az iparágnak, és egyelőre nincs kilátás a helyzet gyors javulására.

2024. 10. 28. 8:14
Lufthansa utasszállító repülőgép felszáll
Lufthansa utasszállító repülőgép felszáll Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Yahoo Finance a Reutersre hivatkozva írta meg, hogy az európai légitársaságok továbbra is komoly kihívásokkal néznek szembe. Bár az utazási kereslet stabil maradt, a karbantartási költségek, a kedvezőtlen időjárás, a légiirányítási problémák és a közel-keleti zavarok továbbra is nyomást gyakorolnak a légitársaságokra.

A Lufthansa City Airbus 319-100-as gurul a terminálhoz leszállás után, a háttérben egy Eurowings Airbus a terminálon, Düsseldorf repülőtér
A Lufthansa City Airbus 319-100-as gurul a terminálhoz leszállás után, a háttérben egy Eurowings Airbus a terminálon, Düsseldorf repülőtér (Fotó: DPA/AFP)

A legnagyobb problémát azonban az új repülőgépek szállításának késése jelenti. Ez arra kényszeríti a légitársaságokat, hogy régebbi, drágábban karbantartható és több üzemanyagot fogyasztó modelleket használjanak, ami a forgalmi becslések csökkentéséhez vezet. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója figyelmeztetett, hogy a légitársaság most már ötéves késésre számít a Boeing 777X gépek leszállításában.

A Lufthansa várhatóan 1,3 milliárd eurós működési nyereségről számol be a harmadik negyedévben, ami kilencszázalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. A légitársaság állítólag akár 550 ezer dollárt is veszít repülésenként a Frankfurt–Peking útvonalon az idősebb gépek és az alacsony utasszám miatt.

A British Airways, az IAG tulajdonában lévő légitársaság bejelentette, hogy több hosszú távú járatot törölni fog a Rolls-Royce hajtóműgyártó szállítási késedelmei miatt. Az Air France–KLM bevételei is várhatóan csökkennek a harmadik negyedévben, részben a párizsi olimpiával kapcsolatos alacsonyabb jegyfoglalások miatt.

Az Air France KLM logója egy repülőgépen
Fotó: NurPhoto/AFP

Ezek a kihívások az elmúlt hat hónapban lefelé húzták a légitársaságok részvényárait. Bár az utóbbi hónapban enyhén javult a helyzet, a befektetők továbbra is aggódnak az ágazat egészségéért. Egyedül az IAG részvényára mutatott jelentős, húsz százalék feletti emelkedést az elmúlt fél évben, köszönhetően az észak-atlanti piacon betöltött erős pozíciójának és a kevesebb szállítási késedelemnek.

A kilátások továbbra sem biztatóak. Egyes légitársaságok szerint a legrosszabb még hátra van, és a szállítási késedelmek 2026-ban még súlyosabban érinthetik az iparágat, ahogy a jelenlegi ellátási lánc problémák hatása megjelenik az új repülőgépek gyártásában.

Ugyanakkor a szakértők szerint a korlátozott kapacitás miatt kevesebb elérhető ülőhely lehetővé teheti a légitársaságoknak, hogy magasabb jegyárakat szabjanak meg, ha a kereslet erős marad. Ez a dinamika azonban egyelőre nem látszik érvényesülni.

Neil Glynn, az AIR Control Tower ügyvezető igazgatója szerint: 

Normális körülmények között azt várnánk, hogy a késések miatt alacsonyabb kapacitás javítja az eredményeket egy erős keresleti környezetben. Mégis, az európai és észak-amerikai fuvarozók többsége csalódást keltő eredményeket produkál.

A légitársaságok pénzügyi helyzetén javíthat jövőre az alacsonyabb üzemanyagárak, különösen ha csökkentik a fedezeti ügyleteik mennyiségét.

Az iparág előtt álló kihívások ellenére néhány pozitív jelre is felfigyelhetünk. Az IAG például továbbra is építi erősségét az észak-atlanti piacon, és kevesebb szállítási késedelemmel szembesül, mint versenytársai. A társaság várhatóan november 8-án 1,78 milliárd eurós működési nyereségről számol be, ami kétszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Az európai légitársaságok egy rendkívül összetett és kihívásokkal teli időszakot élnek át. A szállítási késedelmek, a magas költségek és a geopolitikai bizonytalanságok mind hozzájárulnak a nehéz üzleti környezethez. Ugyanakkor a stabil utazási kereslet és az esetleges üzemanyagár-csökkenés némi reményt adhat az iparágnak a jövőre nézve.

A légitársaságoknak most rugalmasnak kell lenniük, és gyorsan kell alkalmazkodniuk a változó körülményekhez. Ez magában foglalhatja a flották optimalizálását, az útvonalak átszervezését és az innovatív megoldások keresését a hatékonyság növelésére. Az elkövetkező negyedévek kritikusak lesznek annak meghatározásában, hogy az európai légitársaságok hogyan navigálnak át ezen a turbulens időszakon, és hogyan pozicionálják magukat a jövőbeli növekedésre.

Borítókép: Lufthansa utasszállító repülőgép felszáll (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.