A Yahoo Finance a Reutersre hivatkozva írta meg, hogy az európai légitársaságok továbbra is komoly kihívásokkal néznek szembe. Bár az utazási kereslet stabil maradt, a karbantartási költségek, a kedvezőtlen időjárás, a légiirányítási problémák és a közel-keleti zavarok továbbra is nyomást gyakorolnak a légitársaságokra.
A legnagyobb problémát azonban az új repülőgépek szállításának késése jelenti. Ez arra kényszeríti a légitársaságokat, hogy régebbi, drágábban karbantartható és több üzemanyagot fogyasztó modelleket használjanak, ami a forgalmi becslések csökkentéséhez vezet. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója figyelmeztetett, hogy a légitársaság most már ötéves késésre számít a Boeing 777X gépek leszállításában.
A Lufthansa várhatóan 1,3 milliárd eurós működési nyereségről számol be a harmadik negyedévben, ami kilencszázalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. A légitársaság állítólag akár 550 ezer dollárt is veszít repülésenként a Frankfurt–Peking útvonalon az idősebb gépek és az alacsony utasszám miatt.
A British Airways, az IAG tulajdonában lévő légitársaság bejelentette, hogy több hosszú távú járatot törölni fog a Rolls-Royce hajtóműgyártó szállítási késedelmei miatt. Az Air France–KLM bevételei is várhatóan csökkennek a harmadik negyedévben, részben a párizsi olimpiával kapcsolatos alacsonyabb jegyfoglalások miatt.
Ezek a kihívások az elmúlt hat hónapban lefelé húzták a légitársaságok részvényárait. Bár az utóbbi hónapban enyhén javult a helyzet, a befektetők továbbra is aggódnak az ágazat egészségéért. Egyedül az IAG részvényára mutatott jelentős, húsz százalék feletti emelkedést az elmúlt fél évben, köszönhetően az észak-atlanti piacon betöltött erős pozíciójának és a kevesebb szállítási késedelemnek.
A kilátások továbbra sem biztatóak. Egyes légitársaságok szerint a legrosszabb még hátra van, és a szállítási késedelmek 2026-ban még súlyosabban érinthetik az iparágat, ahogy a jelenlegi ellátási lánc problémák hatása megjelenik az új repülőgépek gyártásában.
Ugyanakkor a szakértők szerint a korlátozott kapacitás miatt kevesebb elérhető ülőhely lehetővé teheti a légitársaságoknak, hogy magasabb jegyárakat szabjanak meg, ha a kereslet erős marad. Ez a dinamika azonban egyelőre nem látszik érvényesülni.
Neil Glynn, az AIR Control Tower ügyvezető igazgatója szerint:
Normális körülmények között azt várnánk, hogy a késések miatt alacsonyabb kapacitás javítja az eredményeket egy erős keresleti környezetben. Mégis, az európai és észak-amerikai fuvarozók többsége csalódást keltő eredményeket produkál.
A légitársaságok pénzügyi helyzetén javíthat jövőre az alacsonyabb üzemanyagárak, különösen ha csökkentik a fedezeti ügyleteik mennyiségét.
Az iparág előtt álló kihívások ellenére néhány pozitív jelre is felfigyelhetünk. Az IAG például továbbra is építi erősségét az észak-atlanti piacon, és kevesebb szállítási késedelemmel szembesül, mint versenytársai. A társaság várhatóan november 8-án 1,78 milliárd eurós működési nyereségről számol be, ami kétszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az európai légitársaságok egy rendkívül összetett és kihívásokkal teli időszakot élnek át. A szállítási késedelmek, a magas költségek és a geopolitikai bizonytalanságok mind hozzájárulnak a nehéz üzleti környezethez. Ugyanakkor a stabil utazási kereslet és az esetleges üzemanyagár-csökkenés némi reményt adhat az iparágnak a jövőre nézve.
A légitársaságoknak most rugalmasnak kell lenniük, és gyorsan kell alkalmazkodniuk a változó körülményekhez. Ez magában foglalhatja a flották optimalizálását, az útvonalak átszervezését és az innovatív megoldások keresését a hatékonyság növelésére. Az elkövetkező negyedévek kritikusak lesznek annak meghatározásában, hogy az európai légitársaságok hogyan navigálnak át ezen a turbulens időszakon, és hogyan pozicionálják magukat a jövőbeli növekedésre.
Borítókép: Lufthansa utasszállító repülőgép felszáll (Fotó: AFP)