Alig akad a képzőművészetre kicsit is fogékony európai, aki ne tudna képeket felidézni az impresszionizmus képviselőitől. Éppen ezért van nehéz dolga a kurátornak, akinek újabb aspektusból kell megközelítenie ezt az alkotócsoportot, hiszen mi újat tudna mondani az irányzatról, ami mára a művészettel való ismerkedés küszöbe lett.
Itt van például Claude Monet, akinek munkáit felületesen ismerve képeiből éteri, könnyed, a természetben átlényegülő energiákat érzünk. Számtalan képén a már-már meséket idéző varázslatos Giverny Garden a visszatérő ihletforrás, a szemlélő mit sem tud a sokszor küzdelmek között alkotó művész tusáiról.

Ő maga úgy vallott a művészetről: olyan, mint a szerelem, amelyben rengeteg gyönyörpillanatot él meg az ember, mégis összességében az egész egy nagy szenvedés.
A tavirózsák alkotója valójában sokszor kínlódva festette meg sorozatát. Monet második világháború utáni reneszánsza nemcsak munkásságát, de némiképp az impresszionizmust is újraértelmezte, amelyről sokáig úgy hitték, főként a látványról szól.
Az alkotói küzdelmet is bemutatja a művészet templomai ismeretterjesztő filmsorozat, az impresszionista zseni világába és a legemlékezetesebb művészi vállalkozása, a Grandes Decorations születésébe is betekinthetünk. A film, amely Ross King Dühödt ámulat – Claude Monet és a Vízililiomok című bestsellere nyomán készült, már látható a magyar mozikban.
A víztől szabadulni nem tudó festő diákként a tenger fölé emelkedő, mészkőből álló partszakaszhoz, az avali sziklához szökött az iskolapadból. Később a stúdióját hajón alakította ki, mígnem megvette a Párizstól csaknem nyolcvan kilométerre, a Szajna és az Epte találkozásánál levő Giverny-kertet.
Mértéktelen virágáradattal ültette tele, valóságos színorgiává varázsolva a birtokát. A film rendezője, Giovanni Troil meg akarja érteni aki Monet-t, elsősorban ezeken a tájakon, a roppant víztükörben, az avali sziklánál, a sebes folyók találkozásánál és a rájuk boruló füzek képében keresi a festőgéniuszt.
A Monet és vízililiomai éppen annyira természetfilm a környék lenyűgöző természeti csodáiról, mint művészettörténeti tanulmány a világ egyik legnagyobb impresszionista festőjéről, aki sokszor magányában, többszörös gyásszal küzdve született újjá.