Tolnai Ottó Végeladás című drámájából született monodráma, amolyan „kint is, bent is színház”, amelynek nemcsak az üzletben ülő néző, de az utca népe is résztvevője lehet, a színészi jelenlétnek pedig elengedhetetlen eleme az improvizáció. Minden Bán Jánosra van bízva, aki kreativitásával és az új helyzetekre való nyitottságával immár ötödik éve a vállán viszi a darabot.
A helyspecifikus előadás nemrég a Puskin mozi mellől a Városház utcába költözött. – A Kossuth Lajos utcában nehéz volt megszokni az utcai kommunikációt, a darabot váratlan pillanatban megfigyelő, fotózó turistákat.
Az összes nyelven megszólaltam, amin tudok: oroszul, angolul, németül, csehül, szlovákul, románul, spanyolul. Többszörös figyelmet igénylő, összetett színészi feladat ez. Nem volt könnyű színészileg ráállni erre a sokirányúságra, de amíg a kintiekkel kommunikáltam, a bentiek roppant jól szórakoztak, én pedig ezalatt pihenni tudtam – magyarázza a színész.
Az előadás tétje, hogy Bán János fenn tudja-e tartani másfél órán keresztül a figyelmet úgy, hogy reflektálnia kell a kuncsaftokra, a kintiekre és a bentiekre egyaránt, és közben vissza kell adnia Tolnai Ottó költői, kissé archaikus, nyelvtörő szövegét is.
– Mindig a személyiség kulcsát kell megtalálni. Rájöttem, hogy ez a borbély amnéziában szenved, öreg. A halálra készül és elkezd megszabadulni az élete során összegyűjtött tárgyaktól – mondja a színművész. Miközben a borbély eladogatja a tárgyait, elmeséli az életét, és néha a közönség soraiból kiszólít valakit „borotválásra”. Az igazi díszlete az előadásnak maga az utca: állatkerteffektusról van szó, vagyis attól függ, hogy a kerítés melyik oldaláról nézzük. – Korunk kórja, az elidegenedés ellen szól a darab – fogalmaz Bán.

Fotó: Bach Máté
A mostani adaptáció az ötvenkettedik variáció, amellyel Bán a próbafolyamat során szembesült, hiszen dramaturgiailag nem működtek a korábbiak.
Mint elmondta, rendkívül sok múlik a nézőkön, a jelenlétükön és a kulturáltságukon.
– A volt párom kozmetikusa figyelmeztetett, készüljünk fel, hogy lesz női jelentkező is. Hadd ne mondjam, nyolc női „kuncsaftom” is volt az öt év alatt. Emlékszem egy esetre, amikor egy nagyon kulturált, jól öltözött, negyvenes nő úgy jött ki, mint aki nem tudja, hol jár, mintha meg lett volna bűvölve. Meg is kérdeztem: Rosszul van, asszonyom? – idézte fel a színész, aki az előadások során sokféle helyzetet megélt már, de nem eshet ki a szerepéből.