De Sade márki korát éljük ma is. Ebből az alaptételből indul ki a Spirit Színház Madame de Sade – Sade a nők szemszögéből című színdarabja, amelynek újszerűsége abban áll, hogy megvizsgálja, hogyan fészkelte be magát az emberek gondolkodásába a szabadság fogalmának teljes félreértelmezése. Mert természetesen nem azzal van a baj, hogy az európai polgár szabad akar lenni, hanem azzal, hogy fogalma sincsen, mit is értsen a szabadságon. Mert ha mindenki azt gondolja a szabadságról, amit csak akar, akkor darabjaira hullik szét egy társadalom.
De nem mindenki gondolkozott így a felvilágosodás idején sem. Hogy csak egy példát említsünk, az egyik felvilágosodás korabeli költőnk, Berzsenyi Dániel már 1796 és 1810 között, De Sade márki korában megírta A magyarokhoz című költeményében, hogy a szabadság fogalma nem állhat szemben az erkölccsel és a nemzettel: „Így minden ország támasza, talpköve / A tiszta erkölcs, melly ha megvész: / Róma ledűl, s rabigába görbed.” A színdarab fő kérdése tehát az, hogyan csúszott össze a szabadság fogalma és az erkölcs nélküli világkép.
Juhász Róza rendezésében az egyik válasz az, hogy már a De Sade márki ideológiájával való foglalkozás megmérgezi a színpad és ezzel az egész világ levegőjét. A darab szerint ugyanis hat nőnek megszűnt az önálló élete, mert ahelyett, hogy az erkölcsi rend keretei között megtalálnák a lehetőségeiket a szellemi és lelki szárnyalásra (szabadságra), a márkihoz, illetve leginkább a végletekig kitágított szabadságeszméjéhez való igazodással, elutasításával vagy elfogadásával telnek a napok. Pontosabban mérgeződnek meg a pillanatok.

Fotó: Spirit Színház
A színdarab főszereplője De Sade márki felesége, aki évtizedeken keresztül a valóságban is kitartott férje mellett, még úgy is, hogy nem sok időt töltöttek együtt, mert a márki vagy a kalandjainak élt, vagy börtönben ücsörgött. A feleség szerepében Tornyi Ildikót láthatjuk, alakításának különlegessége pedig abban áll, hogy kitágította a naiv és buta, ám a végletekig hűséges feleség szerepét, és megidézi korunk fiatal művészét is, aki rajongva borul le a márki szörnyűséges elmeszüleménye előtt, amelyet megismerésre méltó műalkotásként értelmez. Az anyát Borbás Gabi játssza, aki a racionalizmus embere, remek hangsúlyai próbálnak nyugalmat és rendet tartani.