Dicsőség a magasban Istenünknek…, kezdi a sort egy fiú – mint a szereplők listájából kiderül, Epres Márton gyerekszínész –, majd Csomós Mari veszi át a stafétát, utána Földes László Hobo szólal meg úgy, hogy muszáj közben a szemét néznünk: „Megtestesült az örökös nagy eszme, / Im, a teremtés béfejezve már, / S az Úr mindentől, mit lehelni enged, / Méltó adót szent zsámolyára vár.” Ezután tolmácsolja az Úr szavait Szarvas József: „Be van fejezve a nagy mű, igen”, de még csak most kezdődik el igazán az a 4 óra 15 perc hosszúságú videó, melyben 864 magyar színművész mondja fel Az ember tragédiája egy-egy mondatát.
Érdekes vállalás ez, már csak azért is dicséretes, mert több száz embert összefog egy nemes cél érdekében: azért, hogy Madách műve – mint a szervezők írják – „a XXI. század nyelvén szólaljon meg okostelefonokkal rögzített videómontázsban”.
A Színházak éjszakájához kötődő kezdeményezésre csaknem a teljes magyar színésztársadalom igent mondott: 56 fővárosi és vidéki társulat, kőszínházak és független csapatok csatlakoztak a projekthez. Volt, aki fejből vagy könyvből, szabad ég alatt vagy zárt terekben, parkban vagy tengerparton, szikár deklamációban adta elő, vagy szabadon értelmezett szituációba helyezte Az ember tragédiája részleteit. Egyetlen szabály volt: hogy a művészek a mobiltelefonjukkal rögzítsék, ahogy elmondják azt a néhány sort, amelyet rájuk osztottak.

Fotó: MTI/Kelemen Zoltán Gergely
Az alkotók reményei szerint „a veretes, klasszikus mű így vált szép lassan sodró lendületű, élő szöveggé nagy felbontásban és tenyérnyi kis képernyőn is”. A végeredményből azonban nehéz élő szövegként érzékelni a zengzetes sorokat, hiszen a gyakori szereplő- és helyszínváltások óhatatlanul szétcincálják egy-egy jelenet ívét és a szöveg retorikáját, mégis érdemes megnézni vagy belenézni a videóba – jó játék összeszámolni, hogy például egy-egy tízperces részletben az ember hány színészt ismer fel. Ugyanis ha kortárs színészalbumként tekintünk erre a többórás videófolyamra, nagyon értékes művet látunk.
Az ötletgazda és a projektvezető Komáromi György volt, Spilák Klára a projektmenedzser, Nagy Ilka Janka a vágó, Seidl Domokos a hangmester.