Kihelyezett osztály Pekingben

Állami ösztöndíjjal indul artistaosztály Pekingben. A képzésről a 13. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválra Budapestre érkezett Sun Lilit, a China National Acrobatic Troupe kreatívigazgatóját kérdeztük.

Szilléry Éva
2020. 01. 16. 6:55
A 13. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál egyik első helyezettje a Pagoda of bowls című produkció volt Fotó: MTI/Illyés Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ artistaosztályt indít Pekingben, elsősorban 13-14 éveseknek, magyar állami ösztöndíjjal – jelentette be Fekete Péter kulturális államtitkár a 13. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválon. Két hónap alatt választják ki azt a tizennégy fiatalt, akik a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola kihelyezett osztályaként három évig Pekingben tanulhatnak, és miközben megismerkednek az artistaművészet fortélyaival, elsajátítják az angol és a kínai nyelvet is.

Sun Lili, a China National Acrobatic Troupe kreatívigazgatója lapunknak arról beszélt, a meghívásos képzésnek nagy hagyománya van a pekingi artistaoktatásban. – Először Jakutföldről érkeztek hallgatók, onnan évente háromszor küldenek diákokat az oktatásra. Minimum hat év a tanulási időszak. Ha hosszabb idő áll rendelkezésünkre, mi is jobban tudjuk összeállítani a tantervet.

A 13. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál egyik első helyezettje a Pagoda of bowls című produkció volt
Fotó: MTI/Illyés Tibor

A hat-hét év arra elegendő, hogy egész estés előadást, akár kétórás műsorszámot is megtervezzünk és felépítsünk. Más országokból – mint az ősszel érkező magyar diákok esetében is – gyakran kevesebb főt küldenek vagy rövidebb időre delegálják, ekkor más célokat tűzünk ki eléjük az oktatásban – ismertette Sun Lili.

Az igazgatónő ötödik alkalommal látogatott Budapestre, és úgy látja, hogy a magyar légtornászok technikai tudása nemzetközi szinten is nagyon magas színvonalú. Érdeklődésünkre azt is elmondta, a kínai cirkuszművészet azért is más, mert Kínában nincs hagyományos körporond, így az előadás koncepciója másként épül fel. Hagyományos színpad van, amely egyesíti a színházat és a cirkuszt, és sokkal alacsonyabb belmagasságú térben, kisebb mozdulatokkal dolgoznak.

Példának a Kínából származó diabolót említette, amelyet Európában fejlesztettek tovább, jóval könnyebb elem lett, itthon magasra dobják ezt a kelléket és több absztrakciót játszanak vele, mint az anyaországban.

Az ősszel Kínába induló magyar diákok világszínvonalú képzésben vesznek majd részt – az ottani artistaképzés több száz éves hagyománnyal büszkélkedhet, ezzel is magyarázható, hogy a világ legjobb artistái Kínából származnak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.