Sok jó zene van, de ha fölmerülne a vakmerő kérdés, hogy kiket nevezhetünk ma igazán előremutató, úttörő zenekarnak, a Thy Catafalque nevét nem hagynám ki. Minden szempontból formabontó együttesről beszélünk, és már ezen a ponton elkezdődik a formák bomlása, ugyanis az együttes lényegében egy főből, a Makóról a skóciai Edinburghba költözött Kátai Tamásból áll. Kátai afféle autodidakta, multi-instrumentalista reneszánsz ember. Szinte lemezről lemezre új társakat gyűjt maga köré, így az idei, kilencedik, Naiv című albumon is új nevekkel, új hangszerekkel találkozunk. És tegyük hozzá: a Thy Catafalque még soha nem adott koncertet, és Kátai rendre elmondja az interjúkban, hogy nem is fog. Ő lemezeket készít, punktum. Aki a mai zeneipar törvényeit ismeri, tudja, hogy ilyen nincs. Nem lehet a rendszeren kívül is meg bévül is lenni. Pedig úgy tűnik, Kátainak mégis sikerült: albumait egy nemzetközi francia kiadó terjeszti.
Akinek a ’80-as, ’90-es években kinyílt a füle a metál extrémebb irányzataira, melyek avatatlan hallgatónak a sokszor gyors és brutális darálás miatt inkább tűntek egyfajta sportteljesítménynek, mint zenének, annak ismerős jelenség: az ilyen metállemezeket mindig valamilyen éteri vagy vészjósló atmoszféra-hangfüggöny, intró vezette be. Aztán kezdődött a zúzda, esetleg még pár dal előtt meg a végén szintén volt atmoszféra. És sok-sok öregifjú metálos beszélgetett arról sötét rockkocsmák mélyén, hogy miért nem csinál már valaki olyan zenét, amiben a zúzda meg az atmoszféra egyszerre vagy egymással ölelkezve történik. Aztán teltek az évtizedek, lett szimfonikus black metál, akusztikus death metál meg folkmetál csimpolyával és vasfazékkal, meg minden őrültség, amit a játékos emberi elme kitalálni képes. Ennek a kanyargós útnak, ennek a legváltozatosabb kulturális hatásokat fölmutató, vegyítő és ellenpontozó folyamatnak egy kimagasló pontján díszlik a Thy Catafalque teljesen egyedülálló világa. Náluk valóban minden összefügg mindennel, a Naivon, az eddigi legváltozatosabban hangszerelt lemezükön különösen.