Steril színház, steril stúdió

Miként jogosultak a színház közalkalmazott dolgozói fizetésükre a járvány alatt? Hogyan menthető meg a szinkronszakma és adható mindenkinek munka, akinek szükséges? Miért jobb, ha a színész alkalmazott, nem pedig közalkalmazott? Mit szólt Zalán János, amikor Karácsony Gergely megfenyegette több budapesti színház igazgatóját? Ezeket kérdeztük a Pesti Magyar Színház direktorától, a Masterfilm Digital ügyvezetőjétől.

2020. 04. 29. 7:04
Zalán János: Ha bárki bármikor politikailag megoszt egy szakmai közösséget, az veszélyekkel jár Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színtársulatok kényszerűségből ­online üzemmódra váltottak, miként a Pesti Magyar Színház is, azonban az együttes tagjai, noha korlátozottan, de a Hevesi Sándor téri épületben munkát végezhetnek. A társulat biztonsága érdekében nagyon szigorú pandémiás protokollt vezettek be. Már a beléptetésnél mindenkit regisztrálnak, mikor érkezett, mikor távozott, a bejáratnál, a lifteknél fertőtlenítőket helyeztek el. A varrodájuk – a társintézményekhez hasonlóan – természetesen szájmaszkokat gyártott a dolgozóknak, családtagjaiknak és a kórházaknak.

– A szabótáron kívül az adminisztráción dolgozóknak, a művészeti és műszaki állomány tagjainak, közalkalmazottak lévén, le kell dolgozniuk a törvény által előírt munkaórát, hogy bért kaphassanak – magyarázta Zalán János direktor, hozzáfűzve azt, hogy ezért találtak ki a nem hétköznapi működéshez illő feladatokat. Például most végzik el a karbantartásokat, amelyeket eddig a nyári szünetben szoktak. De nyárra is bőven marad munkájuk, aki ismeri az épületet, az megérti ezt. Az igazgató elmondta, hogy a színészek, dramaturgok, asszisztensek tudnak otthonról dolgozni. A színészek például profi hangminőségben készíthetnek hangoskönyveket.

– Megpróbáltuk kreativitásra használni ezt az áldatlan helyzetet, a magunk javára fordítani azt. A normális színházi elfoglaltság mellett elképzelhetetlen, hogy hangoskönyvek felolvasására lett volna idejük a színészeknek. Most mikrofonokat vásároltunk, hangkártyákat, megadtuk a paramétereket a rögzítéshez – sorolta Zalán János, majd megjegyezte: az utómunkát egy külső stúdió végzi, amely a színház előadásait hangosítja. Az igazgató hangsúlyozta, hogy nem a Masterfilm Digital, amelynek ügyvezetője, de erről majd később.

– Értelmes munkát kerestünk, nem pótcselekvést, olyat, amiben művészetüket más területen tudják kiteljesíteni – fogalmazott a direktor, így a színház repertoárján szereplő Kosztolányi Dezső Pacsirtájából, az eredeti műből készítenek hangoskönyvet a veszélyhelyzet idején. Ugyanakkor tartanak online olvasópróbákat, folytatva a félbemaradt produkciókat, illetve felkészülnek a következő évadra.

De ha már szóba került a közalkalmazotti státus, fontos felidézni, hogy a közelmúltban az emberi erőforrások minisztere a kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának átalakítását kezdeményezte. Az ellenzék nyomban az ágazatban jelentkező tömeges munkanélküliség rémével riogatott.

Zalán János: Ha bárki bármikor politikailag megoszt egy szakmai közösséget, az veszélyekkel jár
Fotó: Havran Zoltán

– Tulajdonképpen mindenki marad továbbra is alkalmazott, de mentesül a közalkalmazotti kötelmek alól. Például egy színházban nem lehet napi nyolc órát dolgozni, mivel délelőtt próbák zajlanak, este előadások, ezért hosszú a nyári szünet – magyarázta Zalán János, aki szerint ez a munkavállalók előnyére válik. Például úgy, hogy az intézmény vezetője a rábízott bértömeggel önállóan gazdálkodhat, tehát nem lesz közalkalmazotti bértábla, így közeledhetnek a munkaerőpiac versenyképes jövedelméhez. – Könnyebben lehet jutalmakkal motiválni a kiemelkedőt alkotó művészeket. Vagy egy kezdő színésznek magasabb fizetést lehet adni, mint amit a bértábla megenged. Nincs értelme tömeges elbocsátásokat vizionálni, hiszen akkor minden színész helyett egy másikat kellene alkalmazni, ugyanis az egyes produkciókban nem lesz kevesebb a szerep, amit el kell játszani. ­Miért tenném ezt? Az előadó-művészet számára versenyképesebb helyzet teremtődik – véli az igazgató.

A direktor megemlítette: a fővárosi teátrumok döntő többsége így működik. Apropó, budapesti színházak! Kíváncsi voltam, mit gondolt arról, amikor a frissen megválasztott Karácsony Gergely megfenyegette több színház igazgatóját, köztük az Újszínházét, hogy nem fognak nyerni, amíg ő a főpolgármester. – A mi fenntartónk az Emberi Erőforrások Minisztériuma, azonban ha bárki bármikor politikailag megoszt egy szakmai közösséget, az komoly veszélyekkel jár – válaszolta Zalán János.

S végül térjünk rá a beígért szinkronstúdióra, a Masterfilmre. Zalán János ügyvezető kijelentette, hogy mindent elkövetnek további működésük érdekében, ami nemcsak a vállalatnak, de a szinkronban dolgozó színészeknek is elemi érdeke. A járvány miatt valóssá vált a veszély, hogy a kereskedelmi tévécsatornák a kevesebb reklámbevételük miatt a szinkronnál jóval olcsóbb feliratozással igyekeznek majd csökkenteni a költségeiket. – Ez a szinkronszakma végét jelentené – summázta az ügyvezető. – Ezért össze kell fognunk, és mindenkinek, hangsúlyozom: mindenkinek, de annak különösen, akinek kenyérkérdés, kötelességünk munkalehetőséget biztosítani – mondta az ügyvezető.

A Masterfilm Digital ezért megteremtette az otthoni online szinkronfelvétel lehetőségét. Akiknek nincs internetük, mikrofonjuk, számítógépük, azoknak a közegészségügyi és járványügyi felügyelő útmutatásait követve alakították át a pandémiás előírásoknak megfelelő stúdiót: a színészek csak egyenként léphetnek be az épületbe, belépéskor lábzsákot kapnak, a folyosót folyamatosan fertőtlenítik, a stúdiótér levegőjét állandóan sterilizálják, a fülhallgatókat és a mikrofonokat is a szigorú előírásoknak megfelelően használhatják. Kiiktatták a kontakt lehetőségét is, hiszen a kollégák még véletlenül sem találkozhatnak egymással.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.