– Ha valaki a művészetet választja pályájának, akkor egyáltalán nem játék, hogyan állunk hozzá az alkotói tevékenységéhez. Mi, a MANK-ban éppen ezért rendezünk a fiataloknak, a fiatalokért kiállítást, hogy a bemutatkozási lehetőséggel segítsük a pályakezdő művészeket – hangsúlyozta Tardy-Molnár Anna.
A kiállított művek között Jakab Borbála Róza Titkok hordozói című installációja a múlttal való szembenézés fontosságára hívja fel a figyelmet. A fiatal művész lapunknak elmondta, hogy hét nagyszülő tárgyi örökségéből állította össze a kiállításon látható bábukat. Az installáció megalkotásakor a felmenők egzisztenciális, nézetbeli és társadalmi különbségeiből fakadó feszültségek kifejezésére törekedett. A maszkszerű alkotásokkal pedig a privát és a közös történelem elválaszthatatlanságát szerette volna megjeleníteni.
Három vízzel teli tálban úszkálnak gyurmafigurák Kotormán Ábel Együtt – Külön című alkotásán. Az elsőben külön egy férfi, a másodikban külön egy nő, majd a harmadikban, végre egymásra találva, együtt úszkál az átlátszó tálban férfi és nő az idők végezetéig együtt, de mégis külön. Karai Klaudia OmniAll című munkájának a témája a család, látványvilágát illetően pedig a középkori szakrális-keresztény művészetet idézi, amelyet korunk számítógépes játékainak látványvilágával ötvöz egészen izgalmas módon.
Papp Szilvia Vivi Parents című videóinstallációjában két tévékészülék látható, amelyet egy ablak választ el egymástól. Az egyik képernyőn az anya löki meg elölről a hintát, amelyben egy kisgyerek ücsörög, a másik képernyőn az apa löki vissza hátulról ugyanazt a hintát. A két felvételt úgy hangolta össze az alkotó, hogy ha messziről nézzük, akkor anya apának, apa pedig anyának löki a hintát.

Fotó: Csákvári Zsigmond
Balogh Kristóf, bár általában olajfestékkel dolgozik, most festett gyurmafigurákat láthatunk tőle, amelyek egyrészt kis játékoknak tűnnek, másrészt a gyermek- és a felnőttvilág találkozásáról is szólnak. Ilyen például a Koronavírustól megriadt fiú. Jagicza Patrícia St. Ego című művén pedig egy dinoszaurusszal találkozik a Wonder Woman nevű legófigura. A művész azt a pillanatot örökíti meg, amikor a hősnő igazságmondó lasszójával próbálja szóra bírni az őslényt, amely a St. Ego, vagyis korunk förtelmes népbetegsége, az egoizmus zászlaját viseli önmagán: ez is csak önmagával képes foglalkozni.