A megnyitót a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója, Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok tartotta. Köszöntőt mondott Czigler László, Újpest várostervezésért, közbiztonság és rendészetért felelős alpolgármestere és Berki Imre, a Katasztrófavédelem Központi Múzeuma igazgatója. A Katasztrófavédelem Központi Zenekara, a Tűzoltózenekar játszott a rendezvényen.
Tűzcsapokkal és tűzoltó tömlőkkel elkerített járdán sétálhatjuk be a területet. Összesen nyolc kizárólag hazai gyártású tűzoltóautó található a füvesített, murvával borított területen és egy igazi különlegesség is: az ország egyetlen máig működő gőzhajtású fecskendője- mindegyiket esővédő tető védi a csapadéktól. A járművek a tűzoltómúzeum raktárából kerültek ide, és egy kivételével – egy 710-es Csepel, amelyben nincs motor – mind üzemképes állapotban vannak. Látható egy 1910-ben gyártott, ló vontatta gőzfecskendő, egy 1928-as Magirus létrás tűzoltóautó, egy Mávag–1000-es fecskendő 1949-ből, ötvenes évekbeli Csepel gépjárműfecskendők, Ikarus gépjárműfecskendő és a legendás Tü–11-es gépjárműfecskendő is. A gyerekekre is gondoltak a skanzen kialakításakor, ugyanis a legkisebbek egy labirintust is végigjárhatnak. A labirintusban különböző átmérőjű tömlőpárokat lehet összekapcsolni, úgy, ahogy a tűzoltók is csinálják. Láthatjuk például az utolsó megmaradt, magyar gyártású jobbkormányos tűzoltóautót, amely a vállalati tűzoltóságoknál teljesített szolgálatot. A pirosra festett gépek mind a Mávag, a Csepel, a Rába és az Ikarus futószalagjairól gördültek le egykor. Igazi kuriózum az a gőzfecskendő, amit még lovakkal vontattak a tűzesetekhez és a mai napig működőképes, sőt egy tízemeletes panelház legfelső emeletéig is felér a vízsugara. Az újpesti önkormányzat 15 millió forinttal támogatta a szabadtéri múzeum létrejöttét.