Tűzoltóskanzen Újpesten a Szent László téren

Ünnepélyesen adták át ma az újpesti tűzoltólaktanya udvarán található tűzoltóskanzent. A  Szent László téri laktanya udvarán Európában is egyedülálló látványraktárt hoztak létre. Idén 150 éve, 1870-ben alakult meg az újpesti tűzoltóság, akkor még önkéntes formában. A járművek mindegyike magyar gyártású, a hazai tűzoltóság életének meghatározó eszközei. Az igazi történelmi különlegességeket felsorakoztató múzeum ingyenesen látogatható.

2020. 09. 18. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megnyitót a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója, Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok tartotta. Köszöntőt mondott Czigler László, Újpest várostervezésért, közbiztonság és rendészetért felelős alpolgármestere és Berki Imre, a Katasztrófavédelem Központi Múzeuma igazgatója. A Katasztrófavédelem Központi Zenekara, a Tűzoltózenekar játszott a rendezvényen.

Tűzcsapokkal és tűzoltó tömlőkkel elkerített járdán sétálhatjuk be a területet. Összesen nyolc kizárólag hazai gyártású tűzoltóautó található a füvesített, murvával borított területen és egy igazi különlegesség is: az ország egyetlen máig működő gőzhajtású fecskendője- mindegyiket esővédő tető védi a csapadéktól. A járművek a tűzoltómúzeum raktárából kerültek ide, és egy kivételével – egy 710-es Csepel, amelyben nincs motor – mind üzemképes állapotban vannak. Látható egy 1910-ben gyártott, ló vontatta gőzfecskendő, egy 1928-as Magirus létrás tűzoltóautó, egy Mávag–1000-es fecskendő 1949-ből, ötvenes évekbeli Csepel gépjárműfecskendők, Ikarus gépjárműfecskendő és a legendás Tü–11-es gépjárműfecskendő is. A gyerekekre is gondoltak a skanzen kialakításakor, ugyanis a legkisebbek egy labirintust is végigjárhatnak. A labirintusban különböző átmérőjű tömlőpárokat lehet összekapcsolni, úgy, ahogy a tűzoltók is csinálják. Láthatjuk például az utolsó megmaradt, magyar gyártású jobbkormányos tűzoltóautót, amely a vállalati tűzoltóságoknál teljesített szolgálatot. A pirosra festett gépek mind a Mávag, a Csepel, a Rába és az Ikarus futószalagjairól gördültek le egykor. Igazi kuriózum az a gőzfecskendő, amit még lovakkal vontattak a tűzesetekhez és a mai napig működőképes, sőt egy tízemeletes panelház legfelső emeletéig is felér a vízsugara. Az újpesti önkormányzat 15 millió forinttal támogatta a szabadtéri múzeum létrejöttét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.